Hoppa till sidinnehåll

Nyheter

Visar sida 261 av 9338

Nyhetskategorier

"Lärarutbildningen får inte reduceras till teknikträning"

30 juli
Regeringens lärarutbildningsutredning föreslår ett kunskapslyft med kognitionsvetenskap som bas. Men när skolans uppdrag reduceras till neuropsykologi förlorar vi blicken för dess demokratiska, samhälleliga och bildande funktion. I stället för att rikta uppmärksamheten mot systemfel och ojämlika villkor, riktas den mot den enskilda hjärnan, skriver Adam Droppe, lektor i utbildningsvetenskap vid Högskolan i Kristianstad.
Nyhetskategorier

”Legitimationen är misslyckad – öppna för obehöriga lärare”

28 juli
En obehörig lärare är inte alltid vad många verkar tro. Ofta saknas bara vissa ämneskurser, trots lång erfarenhet och bred kompetens. Den nuvarande lärarlegitimationen har inte löst problem med lärarbrist och undervisningskvalitet. Nu behövs ny modell med fokus på lärarens kunskaper, skriver Håkan Wiclander på Idéburna skolors riksförbund och pedagogikprofessorn Ingrid Carlgren.