Många av landets gymnasielever går miste om extrapengarna som Skolverket ger kommunerna med anledning av pandemin, enligt en undersökning från Sveriges Elevkårer.
Långvariga sömnrubbningar, koncentrationssvårigheter och nedstämdhet. En arbetsmiljöenkät utförd i Landskrona oroar lärarfacket, som kräver förändring. "Arbetsgivaren måste sluta klämma in allt fler elever i klasserna", säger LR:s Ingrid Lyberg.
”Om man åstadkommer målet att 50 procent av befolkningen ska vara högutbildade genom att konstant devalvera utbildningens värde och kvalitet är det målet inte vettigt att uppfylla”, säger Oskar Qvarfort i veckans avsnitt. (Podd-radio)
Förra året dömdes en lärare vid Mimers gymnasium i Täby för att ha misshandlat en elev på skoltid. Trots det jobbar läraren kvar på skolan och ska snart ge eleven som misshandlades, Sebastian Polz Mittig, hans slutbetyg. "Det känns väldigt jobbigt", säger Sebastian.
Sangviniker, koleriker, melankoliker eller flegmatiker. På Solvikskolan i Järna delades eleverna upp i fyra olika personlighetstyper – och skulle bemötas av lärarna därefter. "Jag hade sådan ångest för att jag fick stämpeln att jag var melankoliker, säger före detta eleven Tuvali, i andra avsnittet av Dokument inifrån – De utvalda barnen.
Stockholm gör som Malmö och kartlägger antisemitismen i stadens skolor. ”Utvecklingen är helt oacceptabel”, säger skolborgarrådet Isabel Smedberg-Palmqvist (L).
Möt en kodare på nätet. När pandemin tog fart ställde Kodcentrum snabbt om till digital teknik i sitt arbete med att introducera elever på mellanstadiet i programmering. Även Mathivation, som arbetar med liknande frågor, var snabba med att ställa om.