Många lärare vågar inte tala öppet om de problem ett alltför stort elevinflytande leder till i vissa skolor. De som nu vågar träda fram i Ämneslärarens granskning gör det av omsorg om sina elever, skriver Hampus Jarnlo.
En majoritet av lärarna vill att elever ges mycket litet eller litet inflytande över alla delar av undervisningen, enligt Ämneslärarens undersökning. "I hög grad är det här frågor som kräver professionella bedömningar som läraren ska göra", säger Håkan Sjöberg, ämneslärare och expert i läroplansutredningen.
Att elever får utvärdera sitt inflytande och att deras omdömen tillåts styra skolans verksamhet är absurt, menar läraren Hanna Garberg. "Tonåringar som äter chips till frukost kan inte bestämma vad vi ska göra på lektionerna och avgöra kvaliteten på undervisningen".
Gymnasieläraren Henrik Birkebo är tydlig: det är han som bestämmer över och leder undervisningen. Men det betyder inte att eleverna saknar inflytande. "Jag förväntar mig att de är medskapare av lektionerna".
Elever blir inte demokratiska medborgare för att de får bestämma i skolan – utan för att de rustas med kunskap, menar professor Inger Enkvist. Hon anser att dagens elevinflytande är skadligt – för alla.
Konstanta krav, klagomål och en skola där elevnöjdhet trumfar kunskap. I Ämneslärarens granskning larmar lärare om ett vidsträckt elevinflytande som underminerar lärarna och ger elever långtgående makt i klassrummet.
Granskningen visar att 23 av de 30 granskade grundskolorna och 26 av de 30 granskade gymnasieskolorna behöver höja kvaliteten i undervisningen om sexualitet, samtycke och relationer. (pdf)
Skolinspektionen har på regeringens uppdrag granskat kvaliteten i skolornas arbete inom det nya kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer. Granskningen visar att eleverna önskar mer samtal om verklighetsnära situationer.
Lärarfack och utbildningsministrar samlas just nu på Island för att diskutera skolans framtid. "Vi duschar ministrarna i vad som är den rätta vägen framåt via dialog och erfarenhetsutbyte", säger Anna Olskog, Sveriges Lärare, på plats i Reykjavik.
Att entreprenörskap föreslås strykas ur läroplanen innebär ett hot mot framtidens företagsamhet i Sverige, skriver debattörer från Moderata företagarrådets styrelse.
Vi står inför en nationell befolkningskris. Barnafödandet störtdyker i hela landet. Det får enorma konsekvenser för grundskolor, förskolor och välfärden i stort. Nu krävs politiskt mod, krisinsikt och att regeringen tar sitt ansvar, skriver Viktoria Tryggvadottir Rolka och Blerta Hoti, Socialdemokraterna.