Ett gymnasieval är aldrig definitivt, och för den som oroar sig inför sitt gymnasieval är ett yrkesprogram en bra ingång i yrkeslivet, menar debattörerna.
I en mängd artiklar - såväl nyhets- som debatt- och ledartexter - beskrivs skolan ofta som om den har blivit en helkonstig plats. Visst finns det stora problem - det gäller både ordning, kunskap och likvärdighet - men frågan är om den är SÅ konstig? Och vems fel är det i så fall? frågar sig…
Många gymnasieelever i Jämtlands län uppger att de utsatts för våld och sexuella övergrepp, enligt en studie vid Mittuniversitetet. I studien har en strukturerad metod med frågor som heter Sexit utvärderats.
Linköpings kommun satsar sju miljoner kronor på att slå samman sfi med olika yrkesutbildningar. Detta för att skapa en kortare väg till egen försörjning.Konceptet finns redan i viss utsträckning, bland annat inom hantverksutbildningar. Enligt Åsa Ridne, skolchef för vuxenutbildningen, har det varit väldigt lyckat.
Att må bra och trivas i skolan är grunden för att kunna lära sig nya saker, men att få reda på hur elever mår kan ibland vara en utmaning. Ismael Hamoudi från Nora bestämde sig för att skapa ett trygghetsverktyg för att på ett enkelt sätt kunna ta tempen på eleverna.
Omkring 15 procent av grundskoleleverna i Helsingborg är borta från skolan totalt en månad under ett läsår. Nu satsar kommunen på ökat samarbetet mellan skolan och socialförvaltningen.
Hur blev Squid game, en serie fylld av våld och förnedring, en del av barnkulturen? Och hur förhåller man sig – som barn och vuxen – till åldersgränser när allt i dag ändå är så tillgängligt? Förbud fungerar inte, enligt experterna.
Sverige riskerar att stå inför en brist på 230 000 yrkesarbetande personer år 2040, enligt siffror från Svenskt näringsliv. De tror att läget skulle ljusna om branscherna får större inflytande över yrkesprogrammens innehåll och utformning.
Det enda rätta är att tillsätta en haverikommission som utreder konsekvenserna av F-betygen och det havererade svenska betygssystemet. Men det kommer aldrig att ske, eftersom systemets konsekvenser främst har drabbat sköra och utsatta barn och familjer, skriver Thomas Petersson, journalist och författare.
Är det jurister och inspektörer som ska lösa skolans problem, eller skolans professionella yrkesgrupper, lärare och rektorer? Den frågan bör politikerna ställa sig, skriver Håkan Eilard, lektor och fil dr i pedagogiskt arbete.