Elevhälsan behöver ägna sig åt sina kärnuppgifter i stället för att lägga tid på ett förebyggande arbete med tveksamt resultat. Det skriver Therese Rosengren, gymnasielärare och författare.
Lagkravet på att göra läraryrket till ett legitimationsyrke klubbades med bred majoritet av riksdagen 2011 på förslag av utbildningsminister Jan Björklund. Sedan dess har varken huvudmän eller regering och riksdag gjort tillräckligt för att fullfölja reformens intentioner, skriver Anna Olskog, Sveriges Lärare.
Skillnaden mellan den tyska och svenska skolupplevelsen är märkbar när det gäller mängden kunskap – men också olika upplevelser av studieglädje, skriver Johanna Möllerström på ledarplats.
Det känns som att de som skrev våra betygskriterier inte kunde enas om vilket ben de skulle stå på, så de valde att inte ta ställning utan istället att slänga oss idrottslärare under bussen, skriver idrottsläraren Suzanne Astudillo Viklund.
Våldet ökar explosionsartat i skolan. Kan en orsak vara att många elever inte kan hantera den frihet som den ”nya” pedagogiken baseras på? Det skriver Martin Tunström på ledarplats.
I år infaller många röda dagar på vardagar. Vissa jublar över extra ledighet, men inte de i skolans värld. För både lärare och elever får räkna med kortare ledighet i sommar.
Den pågående reformeringen av Danmarks utbildningssystem innebär en radikal omprövning av hur yrkesfärdigheter ska värderas. Skribenten Carl-Fredrik Jaensson frågar sig om Sverige kan lära av de danska reformerna.
Træningsmetoden Doolexia har vist gode resultater for ordblinde elever. Alligevel finder videncentret NVOL ikke belæg for at anbefale det digitale redskab frem for andre indsatser. Det undrer forældreforeningen Læs & Stav, som har finansieret effektmålingen.
En fyraårig pojke dog på en förskola i Umeå. Polisens utredning kring olyckan är inte klar – men det finns ingen misstänkt. På förskolan har verksamheten startat igång efter julledigheten.