Låt inte Skolverket ansvara för utveckling av de digitala slutprovens tekniska plattform i det nya betygssystemet. Det är betygsutredaren Magnus Henrekson uppmaning till regeringen. – Det är tydligt att verket saknar tillräcklig beställarkompetens.
För första gången har den svenska förskolan undersökts i den internationella undersökningen Talis Förskola 2024. Där redovisas positiva siffror på trivseln bland rektorer. "Det speglar hur fantastiskt det är att få vara rektor i förskola", säger rektor Jeanette Kennerfalk.
Dansklærer Louise Lind Kristensen fra Skolen på Nyelandsvej i Frederiksberg Kommune har gode erfaringer med at lade sine udskolingselever præsentere bøger for hinanden på video.
Prøv at skabe et fællesskab om bøger og lad elever bruge deres egne stemmer til at tale om læseoplevelser, råder konsulent Trine Ferdinand fra CFU København.
Som dansklærer og CFU-konsulent kan Trine Ferdinand snildt fortælle børn, hvad de skal læse. Men hun tror mere på elevernes egne anbefalinger. De kommer derfor med som flaskepost i de læselystkasser, som lærerne bestiller hos CFU.
Jakob Buch-Jepsen har for Danmarks Lærerforening forsvaret flere lærere i sager om vold. Han oplever, at forældre hurtigt tyer til politianmeldelse, og at straffesager tager hårdt på lærere, selv om de bliver frifundet.
226 millioner som regjeringen hadde satt av til veiledning av nyutdanna lærere, blir i stedet til frie midler til kommunene. "Arbeiderpartiet driver med selvskading", mener studentleder.
Statistisk sentralbyrå har nå korrigert sin offisielle statistikk. "Forskere kan få anledning til å omskalere gamle data", opplyser kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap).
Många som jobbar på dagis och förskolor berättar om våldsamma barn, visar Svenska Yles enkät. Bakom ligger ökad fattigdom och personalbrist på dagis, säger forskare.
Att utbilda sig var länge en privat angelägenhet, innan det blev en uppgift för det offentliga att sköta. Men i takt med att vi numera ska fortsätta att utbilda oss hela livet, behöver vi åter igen lära oss att lära oss – också utan lärare. Det skriver Thomas Steinfeld,v författare och före detta kulturchef på…
Skolverkets rapport är ännu en brandvarnare som tjuter. Och dess budskap är lika tydligt som varje gång historien försöker rädda oss från repetition: det börjar aldrig med slutet, skriver Anosh Ghasri på ledarplats.