Idag den 4 december släpps den internationella studien TIMSS som redovisar kunskaper i och attityder till matematik och naturvetenskap hos elever i årskurs 4 och 8. Studien visar att svenska elevers matematikresultat har förbättrats, men också att otrygghet och mobbning utgör en av de främsta orsakerna när elever har lägre kunskapsresultat.
Över 19000 unga Malmöbors väg från grundskolan och ut i yrkeslivet har kartlagts i en ny rapport från Malmö universitet och Malmö stad. Resultaten visar att de som inte har fullföljt gymnasiet är klart överrepresenterade bland de som är arbetslösa, beroende av försörjningsstöd och lever i ohälsa.
För barn och unga i Sverige är internet en självklar del av vardagen och det finns ingen tydlig gräns mellan tillvaron framför skärmen och det övriga livet. Ny rapport om föräldrar, lärare, barn och skärmar. (pdf)
Digitala läromedel underlättar inlärningen, tycker många föräldrar. Tvärtom, säger lärare. Internetstiftelsens rapport Barnen och internet visar att lärare och föräldrar har en motsatt uppfattning i många frågor vad gäller skärmar och digitala läromedel i skolan.
Skolan har ett ansvar att hänga med i stora förändringar. Det är grundtanken när Västerportskolan i Ystad satsar på att skolledare, lärare och alla elever ska kunna utnyttja AI-tekniken på ett bra sätt.
Fyra skolchefer/utbildningschefer/enhetschefer svarar: Har ni, eller planerar ni att införa, en policy kring AI-användning i era skolor? Hur ser den ut i så fall?
Skolledares vardag ska förenklas och effektiviseras. Det är målet när Luleå kommun tillsammans med AI Sweden utvecklar en AI-assistent. Man vill också skapa en egen databas för att kunna hantera hela Luleå kommuns egna styrdokument, regler och rutiner.
Även om AI-utvecklingen går snabbt är det aldrig för sent att börja utforska den. Det är Micke Krings, projektledare på RISE, Research institute of Sweden, råd till svenska skolledare.
”AI för rektorer” är den raka titeln på en bok som kommer ut i vår. – AI kan ge stort stöd om vi använder den med förnuft. Där har skolledarna en mycket viktig roll, säger Erik Winerö, ämneslärare och doktorand vid Institutionen för tillämpad it vid Göteborgs universitet.
Huvudmännen behöver ta fram en gemensam strategi för AI. Det konstaterar Ann-Charlotte Gavelin Rydman, förbundsordförande i Sveriges Skolledare. "Det finns fördelar men också etiska och juridiska problem med AI", säger hon.