Förekomsten av mobbning är avgörande för om elever utvecklar tillit till andra människor eller inte. Stödjande och rättvisa lärare kan bidra till att elever känner tillit, men framför allt gör lärarna nytta genom att motarbeta mobbningen.
Friskolornas riksförbund föreslår att undantag från kösystemet ska inrättas för elever som nyligen kommit till Sverige. På så sätt kan fler fristående förskolor och skolor ta emot fler nyanlända elever, skriver Ulla Hamilton och Mikaela Valtersson, Friskolornas Riksförbund.
Ungdomar känner ångest för framtiden, osäkerhet inför jobbmarknaden och saknar vuxna som tar sig tid att lyssna och finnas där. Nu presenteras rapporten ”Jobbiga tankar” som visar på ett tydligt behov av ett större engagemang i Sveriges ungdomar från hela samhället, skriver Karin Jordås & Jenni Nylander, Mentor Sverige / tf vd Ungdomar AB .
Många kommuner i Sverige försöker nu hitta bra sätt att få in nyanlända i skolan. I Södertälje finns lång erfarenhet och en modell som nu presenteras för andra kommuner handlar om att fördela de arabisktalande eleverna mellan skolorna.
Det är naturligtvis vår förhoppning att vi, när vi nu tar upp frågan igen, skall mötas av en vilja till förnyelse och reformer hos ett flertal riksdagspartier och folkvalda politiker, så att vi även i Sverige äntligen kan få ett väl fungerande arbetsplatsförlagt lärlingssystem, skriver Leif Svensson, Småföretagarnas Riksförbund.
Intresset för lågstadielyftet är stort. Nästan alla kommuner har sökt bidrag hos Skolverket för att öka personalstyrkan. Utmaningen nu består i att rekrytera behöriga lärare. Högre lön och bättre arbetsmiljö krävs för det, anser Lärarförbundet.