Jag välkomnar att ledaren i Nya Kristinehamns-Posten den 7 september lyfter vikten av mer undervisningstid i matematik, skriver Camilla Waltersson Grönvall (M).
Många kommuner ger sina förstelärare nya korta förordnanden. Ett skäl är oro för att staten ska dra in sitt stöd. Men statsbidragen blir kvar, lovar regeringen.
De nya Pisaresultaten visar att Sverige måste fortsätta satsa på lärarna. Vi vill se mer av metodstöd och fokus på att ge lärare rätt förutsättningar. Dessutom lägger många elever alldeles för mycket tid vid datorer, tid som inte används för lärande, skriver Bo Jansson, Lärarnas riksförbund.
Konferencier, jurygrupper och en jublande publik. När niorna på Bjärehovskolan testade poetry slam var det på riktigt. "Det var pirrigt och nervöst men samtidigt väldigt kul. Jag vill absolut göra det igen", säger Sara Masri.
I dag här sista anmälningsdagen till högskoleprovet som kan öka dina chanser att komma in på högskolan. För Emelie Svenningsson var provet en andra chans att komma in på drömutbildningen, trots att hon inte hade betygen som krävdes. "Utan högskoleprovet hade det aldrig gått", säger hon.
En dator kan aldrig ersätta en duktig lärare. Däremot kan IT kan vara ett hjälpmedel i undervisning, menar Eva Lundgren, Skolverket, apropå den senaste PISA-analysen.
Läraren Tiia Ojala har skrivit boken hon själv har saknat – ett läromedel som sammanför undervisningen i ämneskunskaper för nyanlända med svenskundervisning.
I bra skolor har lärarna utvecklat effektiva arbetsmetoder där man drar nytta av teknikens möjligheter. I andra skolor släpps eleverna ofta fria att i stor utsträckning arbeta på egen hand, skriver Åke Grönlund, Professor, Örebro universitet, och Jan Hylén, Fil dr, fristående utbildningsanalytiker.
Datortillgången i den svenska skolan är utmärkt. Betydligt sämre är de svenska elevernas IT-kunskaper. I ännu ett Pisa-test, denna gång digitalt, hamnar Sverige långt efter toppnationerna. Svenska elever som surfar mer än sex timmar om dagen presterar sämre i matematik och läsförståelse, visar rapporten.
Lärare saknar stöd från både skolledning och styrdokument när de ska bedöma sina elever i teknik. Deras förutsättningar måste förbättras, anser forskare Eva Hartell.
Tillgången till datorer i skolan är stor. Men sätten att använda tekniken rätt hänger inte med, visar ny Pisa-studie. Satsa på lärare och på IT – i den ordningen, uppmanar Lärarnas Riksförbund.