Utbildningsutskottets ordförande Lena Hallengren (S) vill ha klara besked av Skolverket om vilka problem som återstår att lösa när det gäller lärarlegitimationen.
Skolhuvudmännen väljer olika lösningar för att minska barngrupperna. Vissa startar utegrupper eller utökar befintliga lokaler medan andra startar nya förskolor.
Det finns en överhängande risk att vuxna oftare rör vid flickor i positiva situationer och pojkar i negativa, vilket kan ge stora konsekvenser. – Negativ beröring kan skapa aggressivitet och motvilja till att bli berörd, berättar Julia Wester.
Många musiklärare går ner i arbetstid för att heltid är för tufft – det är ett exempel på estetlärarnas situation. Helena Linge, andre vice ordförande i LR, vill därför se bättre förutsättningar att behålla den arbetskraft som finns.
Elever har lättare att påverka undervisningens form än dess innehåll. "Det finns en rädsla för att försöka påverka innehållet i undervisningen. Eleverna ansåg att det kunde uppfattas som kritik", säger Kristina Lanå, som snart lägger fram en avhandling om makt, kön och diskurser i skolan.
De estetiska ämnena kommer att återinföras i gymnasiets nationella program. Det löftet ger gymnasieminister Aida Hadzialic i en intervju med tidningen Uttryck.
Larmrapporterna om lärarbrist duggar tätt. Utöver utmaningen att locka fler sökande till lärarutbildningen gäller det för skolan att få de lärare man redan har att vilja stanna kvar. UR har träffat två av dem och frågat vad som fick dem att hoppa av läraryrket – och vad som skulle kunna få dem att komma tillbaka till skolan…
Universitetskanslersämbetet utreder möjligheter och eventuella hinder med öppen nätbaserad utbildning, så kallad Mooc-kurser (eng. Massive Open Online Course), i svensk högskola.
Reformen som sendte norske seksåringer på skolen ser ut til å ha liten effekt når man ser på karakterene i ungdomsskolen og gjennomføringen av videregående, viser forskning.