Fristående skolor har en betydligt högre andel lärare utan lärarlegitimation än kommunala skolor. På tre orter är skillnaden 30 procentenheter eller mer. Kommunerna har i snitt 29 procent obehöriga lärare. De fristående har 47 procent.
Under Lärarkvällarna berättade gymnasieläraren, författaren och föreläsaren Daniel Barker om Flipped Classroom – det omvända arbetssättet. Se föreläsningen här (webb-tv).
Lärarbristen anses just nu vara alarmerande hög, och situationen måste än en gång tas på största allvar. Troligen blir bristen ännu större än vad man tidigare trott, visar nya siffror (SCB och Lärarförbundet). Det skriver Åsa Morberg i ett blogginlägg.
Barn i London som borde vara i skolan tvingas stjäla åt brutala, kriminella ligor. Problemet har blivit allt större och beskrivs som den moderna tidens "Oliver Twist"-barn.
Stelbenta lagparagrafer sätter stopp för fjärrundervisning i skolan. Konsekvensen blir att många elever inte får modersmålsundervisning och studiehandledning. Nu måste regering och riksdag ta elevernas situation på allvar, skriver Per-Arne Andersson, chef för avdelningen utbildning och arbetsmarknad, SKL.
På Vittraskolan i Östertälje når 98 procent av eleverna målen i alla ämnen. Fem år tidigare var siffran 78 procent. Bakom ligger en färgglad bedömningsmatris som hjälper lärarna att i god tid fånga upp elever som halkar efter.
Lärarna på tre gymnasieskolor i Karlstad har för mycket att göra och får inte hjälp av de biträdande rektorerna att prioritera sina arbetsuppgifter. Det anser Arbetsmiljöverket och hotar Karlstads kommun med ett vite på 300 000 kronor.
I vissa av Uppsalas skolor har inga elever utländsk bakgrund. I andra skolor har de flesta det. De två helt skilda skolor UNT talat med är ense: det behövs en förändring.