Integration och samarbete skapar kulturmöten. Sedan två år tillbaka samarbetar samhällsprogrammet och SFI på Alléskolan. Eleverna har lektioner tillsammans i kursen ”Etnicitet och kulturmöten”.
Det är nu resurserna måste fram om alla barn och unga skall ha rätt till en likvärdig utbildning – oavsett var i Sverige man bor, skriver Lennart Hellsborn, Lärarnas Riksförbund.
Skolledare och lärare vet vad de behöver i sin egen skola för att de ska kunna göra det de är där för att göra – undervisa, skriver Åsa Melander, skoldebattör och författare till rapporten "Great expectations: Hackney och konsten att vända en skolkommun i kris".
Lärarbristen är alarmerande hög, och måste tas på största allvar. Svensk skola står och faller med tillgången till kompetenta lärare och därför behövs en nationell kraftsamling, skriver Skolverket i sin senaste lägesbedömning.
En undervisning som möter varje elev. Rätt förutsättningar för lärare och rektorer. En långsiktig styrning och ett förtydligat ansvarstagande. Dessa tre övergripande utvecklingsområden lyfter Skolverket i en ny rapport fram som allra viktigast för att möta skolans utmaningar.
Lärarbristen är alarmerande och nu behövs åtgärder, skriver Skolverket och föreslår nya vägar in i läraryrket, långsiktiga satsningar på kompetensutveckling och nationell samordning för att tillvarata nyanländas kompetens i den svenska skolan.
På många förskolor i Sverige saknas tid till pedagogisk utveckling. Förskolan Brännekullavägen 5 i Göteborg ger planeringstiden utrymme, och det fungerar – för barnen, förskollärarna och barnskötarna.
Genom att skriva om sina minnen har Sprintskolans elever fått bättre självförtroende. Det menar svenska som andramål-läraren Alexandra Ljungkvist Sjölin som deltog under Kul1415 i Kungsträdgården.