Inför att lärarlegitimationsreformen slår igenom med full kraft har Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering (IFAU) undersökt lärarlegitimationens följder på skolnivå. (pdf)
Han medger att pendlandet från hemmet i Falun spelat roll för beslutet att lämna Sandviken. Nu får han betydligt kortare resa till nya jobbet – 2,5 i stället för sju mil.
Skolinspektionen startar nu en tillsyn av hur politiker och förvaltningen i Timrå kommun tar ansvar för kommunens skolor, förskolor, fritidshem och vuxenutbildning. Utgångspunkten är barns och elevers rätt till god omsorg och god utbildning i en trygg miljö.
När Facebookgruppen "Ipads i skola och förskola" passerade 10 000 medlemmar kom förslaget att fira med en bok. Ett år senare är boken klar och gruppen har nu över 25 000 medlemmar.
För fem år sedan sjösattes en ny skolreform av förra regeringen för att säkra kvalitén på undervisning. Alla lärare ska ha legitimation och rätt behörighet för att få sätta betyg och bli tillsvidareanställda.
För fem år sedan föreslog den förra regeringen att alla lärare och förskolelärare skulle ha legitimation för att sätta betyg och bli anställda tillsvidare. Men det krävs också behörighet i ett ämne för att sätta betyg.
Skolan tar tillvara barnens bästa på lång sikt genom att en del av barndomen faktiskt måste bli såväl tråkig som ibland frustrerande; eleverna tvingas till ett lärande som först i framtiden ”belönas”. I dag tror jag att detta emellertid är svårare än någonsin för många föräldrar och även lärare att acceptera, skriver professor Li Bennich-Björkman,