Personalen på musikskolan Adolf Fredrik i centrala Stockholm har på polisens inrådan utvecklat kodade meddelanden. Syftet är att kunna kommunicera varningar utan att skapa panik bland eleverna.
En dag tröttnade Stefan Wennberg på att hans barn fick meningslösa läxor. Då anmälde han deras skola till skolinspektionen. – Jag har meddelat lärarna att mina två barn inte ska ha några läxor i fortsättningen. Hittills har det gått bra. Barnen klarar studierna bra.
Insidans nya serie om läxor har redan fått många läsarreaktioner. I dag publicerar vi några, fler kommer längre fram. Serien fortsätter i nästa vecka, då vi bland annat besöker en skola där läxor är en viktig del i pedagogiken.
Det kommer sannolikt att ta flera år innan spararna i Lärarnas Inköpscentral (LIC) kan få tillbaka något av sitt förlorade sparkapital. Risken finns att de inte får tillbaka några pengar alls, enligt konkursförvaltaren.
"Kära skolkommission, ni har en svår balansgång framför er: jag ber er att inte bara ha lärarnas kvalitet i centrum för ert kommande arbete, utan också lärarnas inflytande." Det skriver Karl Larsson, Waldorflärarhögskolan, i ett öppet brev till Anna Ekström.
Ebba går sista året på gymnasiet och har skolkat från varenda lektion i idrott och hälsa. Det krävs ett betyg i ämnet för att ta examen och hon riskerar därmed sin framtid. Är det verkligen nödvändigt att ämnet är obligatoriskt, och att man blir bedömd i något som är kopplat till kroppen? Vad tycker gymnasieminister…
Barn som oroas över något på nätet hör i regel av sig innan det gått så långt som i den aktuella stora rättegången mot en nätpedofil där ett barn från Hälsingland drabbats. Det berättar Jonas Söderlund från Söderhamn, kurator på Barnens rätt i samhället, Bris.
Att vägen tillbaka till skolan som arbetsplats är stängd för mig handlar om hur lärarnas och rektorernas arbetssituation och villkor har kommit att förändras över tid, skriver Bengt-Urban Fransson i en ledare.
Datalogiskt tänkande innefattar frågor som uthållighet att hantera svåra problem, förmågan att hantera öppna problem och osäker information samt att samarbeta för att lösa problem tillsammans med andra. Det menar Fredrik Heintz, docent vid Linköpings universitet som förelästa på Framtidens lärande 2015 (webb-tv).