I varje klass finns elever som behöver anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram. Men osäkerheten är stor kring hur man kommer fram till vad som är bäst för eleven.
Sverige står inför en allvarlig lärarkris – både när det gäller kvaliteten på lärarna och när det gäller lärarnas status. Det konstaterar OECD i sin granskning där det svenska skolsystemet får svidande kritik.
Här är larmet från OECD om de svenska skolorna: Svensk skola är i stort behov av genomgripande förändringar och det måste ske en attitydförändring i klassrummen. OECD vill också se att alla inblandade parter gemensamt drar åt samma håll och att lärarutbildningarna ska ses över.
Svenska elevers kunskaper har sämst kunskapsutveckling av samtliga OECD-länder. Nu har rapporten som ska vända trenden överlämnats till utbildningsminister Gustav Fridolin (MP): "Redan idag satsar regeringen på många av de åtgärder som OECD pekar på", säger han.
Svensk skola är i stort behov av genomgripande förändringar. Lärarnas kompetens måste stärkas, kraven på blivande lärarstudenter höjas och elevernas attityd i klassrummet ändras, skriver OECD i rapporten Improving Schools in Sweden.
Förmodligen kommer Jan Björklund för lång tid framöver att användas som syndabock för den svenska skolans förfall, skriver SVT:s inrikespolitiska kommentator Margit Silberstein i en analys.
Svenska lärare arbetar för mycket ensamma, utan återkoppling på sitt arbete. Det menar OECD i sin rapport. "Lön är viktigt, men att dela erfarenheter är bland det viktigaste för att lärare ska tycka om sitt jobb", säger Andreas Schleicher.
OECD konstaterar i sin granskning av svensk skola att Sverige står inför en allvarlig lärarkris. "Den av regeringen föreslagna satsningen på lärarlöner är välbehövlig, men inte tillräcklig", kommenterar Bo Jansson, ordförande i Lärarnas Riksförbund.
Kvaliteten på lärarna måste höjas, liksom yrkets status. Lärarutbildningen borde centraliseras och kraven på blivande lärarstudenter öka. Och klyftorna mellan skolor och kommuner måste minska. Det är några av OECD:s slutsatser efter att ha analyserat den svenska skolan.
Lärarnas status och lön måste höjas, för att elevernas skolresultat ska peka uppåt igen. Det skriver Lärarförbundet apropå OECD:s rapport, som regeringen har beställt och som presenterades idag.
Kommunerna klarar inte av att sköta skolan, därför måste den bli statligt styrd igen. Den slutsatsen drar FP-ledaren Jan Björklund av OECD:s rapport, och han får medhåll av Lärarnas Riksförbund.