Leo (1) er en av 46 000 ettåringer som går i norske barnehager. Foreldrene er glade for at de ansatte brukte tid på å skape en trygg relasjon da han startet der.
I 27 år er norske børn startet i skole som seksårige i stedet for syvårige. Men det første skoleår, der skulle være præget af leg, er blevet undervisningstungt og lærerstyret, viser en evaluering.
Omkring hver fjerde elev i folkeskolen har ifølge lærerne et særligt behov for støtte, viser en ny undersøgelse fra Vive. Lærerne mener til gengæld også, at de er gode til at give støtte, bare ikke når det drejer sig om udadreagerende adfærd eller ufrivilligt skolefravær.
På förskolan Fantasia i Varberga har förskolläraren Katarina Kroon skapat en magisk miljö för högläsning som inte bara fångar barnens intresse utan också främjar deras språkutveckling.
Är det viktigt att vara omtyckt? Enligt forskning så är det viktigt. I team där man tycker om varandra och inte heller klagar är 30% mer effektiva än andra team. Vilka är omtyckta? Hur kan man göra för att bli en omtyckt person? Vi resonerar kring detta utifrån ledarskap, beteenden och situationer i skola och…
Ledarskap är ett av grundskolans utvecklingsområden under läsåret 24-25 och ledarskap i klassrummet är en del av det. Vi har god kompetens kring den här frågan i kommunen och därför begav jag mig till Stordammens skola för att prata om just ledarskapet i klassrummet tillsammans med Jonas Nilsson och hans elever i åk 9.
Enligt forskning har barn som börjar träna på språkljud och bokstavskännedom redan i förskolan lättare att lära sig läsa och skriva på lågstadiet. Pedagog Malmö lyssnade på en föreläsning i ämnet på årets bokmässa i Göteborg.
Det här är vad som händer i en skola där ingenting får kosta. Inom våra två minuter ryms inte alltid den där varma handen på axeln, skriver krönikören Maria Wiman.
Fritidsaktiviteter efter skolan – det visade bli ett lyckat koncept på Paradisskolan på Tjärna Ängar i Borlänge. Nu sprids integrationsprojektet till fler skolor.
Skolan ska ge alla elever förutsättningar att nå kunskapsmålen. Elever som riskerar att inte nå målen ska få stöd i form av extra anpassningar eller särskilt stöd. Men hur fungerar det egentligen i praktiken? (webbradio)