Den största drivkraften för den som vill bli förskolechef eller rektor är att kunna förändra möjligheterna för barn och unga. Det tror Monika Törnsén, forskare och rektorsutbildare vid Umeå universitet.
Deirdre Cronin Olsson har varit rektor i ett decennium. Hon gillar friutrymmet som finns för nya idéer och satsningar, och fascineras av dynamiken som uppstår i vardagens många möten.
Kravet på introduktionsår för att få legg är borta. Men fortfarande måste skolledaren ordna mentorer och vägledning åt nyexade lärare och förskollärare. Vi besöker Hudiksvall, en kommun där introduktionsåret sedan länge är en självklarhet.
En återkallad legitimation men inga varningar. Det är resultatet av de ärenden som Lärarnas ansvarsnämnd avgjorde under 2014, skriver Kirsi Piispanen, förbundsjurist på Lärarförbundet.
Rimlig arbetsbelastning. En lön som avspeglar yrkets komplexitet. Större facklig medvetenhet. Det är några frågor som Lärarförbundet Skolledare kommer att arbeta med framöver.
Flera hundratusen syriska barn går i dag miste om sin skolgång efter att tvingats på flykt från kriget. Många kämpar för överlevnad i Libanon, där man nu talar om risken för en förlorad generation.
Året har inletts med en intensiv debatt om betygsåldern. Politikerna måste lyfta blicken och se till de större frågorna, skriver Bo Jansson, Lärarnas Riksförbund, Emil Gustavsson, Sveriges Elevkårer, och Lina Hultqvist, Sveriges Elevråd.