Totalt har fler än var tionde elev i grundskolan hösten 2013 någon form av särskilt stöd eftersom de riskerar att inte klara av skolan. I en promemoria beskrivs Skolverkets statistik om särskilt stöd i grundskolan läsåret 2013/14.
Totalt har fler än var tionde elev i grundskolan hösten 2013 någon form av särskilt stöd eftersom de riskerar att inte klara av skolan. Andelen ökar i de högre årskurserna, men minskar mellan årskurs 6 och 7. Minskningen beror troligen på att dokumentationen inte alltid följer med vid skolbyten, skriver Skolverket i ett pressmeddelande.
Tolv procent av eleverna i grundskolan fick någon form av särskilt stöd förra läsåret. Det är en minskning sedan 2012/2013, då andelen var 14 procent, enligt Skolverkets statistik.
De stora barngrupperna påverkar möjligheterna att bedriva en bra förskoleverksamhet. På vilket sätt och var gränserna går, forskas det på just nu vid Göteborgs universitet.
Barn till EU-migranter borde få samma rättigheter som flyktingbarn, det menar barnombudsmannen i Uppsala. Hon tycker att kommunens bild av dem idag är för snäv.
Kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, Anneli Hulthén (S), öppnar för att bussa nyanlända elever till andra skolor. Men frågan är inte enkel, säger hon.
Det hettade till på Lärarförbundets kongress när friskolornas vinster debatterades. Flera kongressombud vill att Lärarförbundet ska skärpa sina skrivningar om vinstuttag.En av dem är Alexander Köhn, ordförande för lokalavdelningen i Partille.
Hög elevstress. Vissa kränkningar rapporteras inte vidare. Och elever i behov av särskilt stöd får felaktigt gå på enskilda skolor. Skolinspektionen kritiserar Lunds kommun. Men framhåller också positiva saker.
I går avslöjade Göteborgs-Posten, tillsammans med en rad tidningar i Västsverige, hur stora barngrupperna i förskolan är. Det är ledsam läsning. I Varberg ansvarar en ensam förskolelärare för elva barn mellan ett och fem år, skriver Anders Lindberg.