Årets fredspris går till 17-åriga Malala Yousafzai och 60-årige Kailash Satyarthi från Indien som i många år kämpat för barns rättigheter. Hur ser du på valet av fredspristagare? Skriv ditt inlägg nu på SvD Brännpunkt direkt.
I Malala Yousafzais hemland Pakistan är synen på den nyblivna Nobelpristagaren komplex. Många ser henne som en förkämpe för rätten till utbildning och hon är en förebild för flickor. Men många är också misstänksamma mot henne.
Hon har korsat Atlanten tre gånger, bott hos mayaindianer i Belize, blivit nekad inresa till Kuba, sett NHL-hockey i Florida — allt tillsammans med sina elever på Öckerö seglande gymnasieskola.
Under konferensen Framtidens Läromedel i veckan delade Lärarnas Riksförbund ut priser till Årets Inspiratör och Årets Digitala Läromedel. Anna Karlsson, lärare i matematik och fysik i Stockholm utsågs till Årets Inspiratör.
Pojkar i årskurs 9 i Älmhults kommunala grundskolor når som grupp betydligt lägre resultat jämfört med flickor som grupp. Ansvariga för skolan måste därför säkra att skolorna ger alla elever, pojkar som flickor, lika goda möjligheter att nå utbildningens mål. Ett viktigt steg är att stärka det systematiska kvalitetsarbetet.
Nobelkommittén med 2014 års pristagare Kailash Satyarthi och Malala Yousafzai gör rätt som tar upp den globala frågan om barns utbildning och barnarbete, tycker professor Peter Wallensteen vid Uppsala universitet.
Malala Yousafzai bloggade i BBC om att flickor inte fick gå i skolan i hemlandet. Det ledde till att hon blev skjuten i huvudet av talibanerna. Men kampen för alla barns rätt till utbildning har fortsatt. Idag fick hon Nobels fredspris.
Malals fredpris sprider stolthet och glädje bland Pakistans skolflickor. Malala är deras hjälte, säger rektor Wajahat Hussain på telefon från Rawalpindi i Pakistan.
Pojkar i årskurs 9 i Älmhults kommunala grundskolor når som grupp betydligt lägre resultat jämfört med flickor som grupp. Ansvariga för skolan måste därför säkra att skolorna ger alla elever, pojkar som flickor, lika goda möjligheter att nå utbildningens mål. Ett viktigt steg är att stärka det systematiska kvalitetsarbetet.