Alla varningsklockor har ljudit för svenska barns bristande läskunskaper. Men LasseMaja-författaren Martin Widmark, som nyligen fick guldmedalj av regeringen för sitt läsfrämjande arbete, är säker på att den nedåtgående trenden vänder nu.
Förskollärarnas viktigaste valfråga är mindre barngrupper. Inget riksdagsparti säger emot men olika åsikter råder om det ska finnas ett nationellt rekommenderat maxtak eller inte.
Problemet är snarare att Lundsbergs-andan fått sprida sig trots att skollagen så tydligt säger att alla ska ha rätt till likvärdig undervisning. Det skriver Eva Franchell.
Får föräldrar verkligen gå och träna eller storhandla medan barnen är kvar på förskolan, undrar många förskollärare. Det knepiga svaret är: Det beror på.
Om Sverige vill bli ett land med snabb uppryckning på skolområdet finns det starka bevis för att man bör behålla den frihet och de drivkrafter för entreprenörer som gynnar framväxten av lyckade utbildningsnätverk, skriver skolexperten Andrew Coulson.
300 snabbt insatta resurspersoner i skolan må vara ett förslag som vid första anblick låter bra. Men det är det inte. Visst behöver skolan mer personal, men det måste vara utbildad personal, skriver lärarna Monika Karlsson och Malin Leijon.
Rapporten bygger på statistik från .SE:s årliga undersökning Svenskarna och internet 2014. Syftet är att presentera hur barn som går i skolan använder internet, i skolan och på fritiden. (pdf)
Sämre tillgång till en dator får flickor att halka efter pojkar i it- och teknikkunnande. Enligt undersökningen ”Eleverna och internet” har 59 procent av flickorna tillgång till en egen dator, jämfört med 85 procent av pojkarna.