Vesna Birkedahl driver två förskolor i Kungälv. Flera gånger har hon samlat förskolecheferna i sitt nätverk för att ta strid mot kommunen – och fått rätt.
Om politiken fokuserar på förutsättningarna för lärare, skolledare och andra som arbetar i skolan så kan professionen få ägna sin tid åt samverkan, utvärdering och utveckling av sitt uppdrag, skriver Gustav (MP), och folkhögskolelärare.
Först tillsattes hon för att vända en katastrofal situation på Karl Johansskolan i Göteborg. När hon lyckats, fick hon veta att hon inte längre hade förvaltningens förtroende.
Arbetsgivaren sade upp en lärare som inte var behörig att undervisa i svenska på högstadiet, som hon hade uppgett. Fallet avgjordes i domstol och är principiellt intressant: Vem bär ansvaret för en rekrytering på fel grunder?
Små skolgårdar, baracker som klassrum och långa promenader mellan lokaler. Som en reaktion på skolbristen har oroliga föräldrar skapat ett stort föräldranätverk för flera av Stockholms skolor.
Duktiga lärare i all ära. Men ännu viktigare för elevernas resultat är att lärarna samarbetar och utbyter kunskap och erfarenheter med varandra. Det visar ett pilotprojekt, som nu blir nationell skolsatsning i Norge.
En åttaårig flickas död i Karlskrona i våras uppdagade stora brister inom skolan. Nu arbetas nya rutiner fram i kommunen och fler biträdande rektorer har tillsatts.
Vi är inte intresserade av att göra partipolitik av problemen med personuppgiftslagen. Vi vill ha hjälp med att kunna utnyttja moderna pedagogiska verktyg i undervisningen, skriver bland andra Karl Alfredsson, Lin Education.