Allt för få söker sig till lärarutbildningar inom naturämnena. Nu måste något göras åt den akuta lärarbristen, skriver medlemmar i vetenskapsakademiens skolarbetsgrupp.
Det krävs akuta krisinsatser in den lärarkris som är i antågande. Lärarnas Riksförbund stödjer därför de förslag som förs fram av Vetenskapsakademien i en debattartikel i Dagens Nyheter i dag.
Kommunen ansåg att Elie Hachem var utvecklingsstörd och placerade honom i särskola. Men i själva verket hade han en hörselnedsättning. Nu kräver han kompensation för sina förlorade skolår.
Hur ska skolan kunna rekrytera skickliga lärare om dessa måste acceptera att ”ledas” av personer som ofta kan mindre om undervisning än de själva? Det skriver Inger Enkvist, professor vid Lunds universitet och debattör.
Bohusläns helhetsskola i Ljungskile: En märklig historia där ett formellt misstag har lett till att vuxensamhället förlorat barnens behov och rättssäkerhet ur sikte. Det skriver Claes Nyberg, vd i Friskolornas riksförbund.
Antalet sökande till lärarutbildningar i flera naturvetenskapliga ämnen är nu alarmerande lågt. Flera åtgärder krävs. Vi föreslår bland annat en ettårig lärarutbildning för disputerade naturvetare, skriver elva medlemmar i Vetenskapsakademiens skolarbetsgrupp.
Folkpartiet vill att skolan ska bli statlig. Men nu säger allianskamraterna i Moderaterna nej. ”Andra saker måste prioriteras”, skriver Moderaternas utbildningspolitiska talesperson Tomas Tobé på DN Debatt.
Vi måste prioritera det som har stöd i forskning och erfarenhet. Därför vill vi att de elever som behöver ska få mer stöd, att svensk- och matematikundervisningen utökas och att kraven på lärarutbildningen skärps, skriver Tomas Tobé (M), utbildningspolitisk talesperson.
Forskaren och lärarutbildaren Barbro Westlund har jämfört hur lärare i Sverige och Kanada undervisar i läsförståelse i grundskolan. Lärarutbildningen behöver lägga större fokus på hur man aktivt undervisar i läsförståelse och förståelsestrategier, menar hon.