I ett långt gånget expertsamhälle fritas de flesta från tvånget att äga kunskap, och samhällsprojektet är inte längre gemensamt. Utvecklingen har alltså fått kunskapsförstörande följder, som det är svårt att göra något åt, skriver Arne Jarrick, Stockholms universitet.
Vi måste få en balans mellan köer, personaltäthet och gruppstorlekar i Göteborgs förskolor. Ett viktigt steg att nå dit är att öronmärka resurserna till förskolorna, skriver Bo Anderssen (FP).
Flyktingströmmarna från framför allt Syrien ökar och det märks i skolorna. På skolan Kronan i området Kronogården i Trollhättan är nästan alla elever födda i andra länder än Sverige, och var tredje är nyanländ. Det märks i betygen, som är sämst i Sverige.
Under nästa år satsar Kulturrådet 15 miljoner kronor för att öka läskunnigheten i Sverige. I samarbete med bland annat Skolverket ska man ta fram ett handlingsprogram för pengarna, som ska användas till läsfrämjande insatser, samt att följa upp dessa.
I tre av fyra madrassöverdrag hos förskolor hittades en otillåten halt av ftalaten DEHP. Kemikalieinspektionen konstaterar nu att barns exponering av ftalater bör prioriteras.
På tre dygn har You Tube-videon ”Lärarnas fel” setts av närmare 26.000 tittare. – Vi ville på ett humoristiskt sätt fånga en känsla som vi tror att många lärare känner igen sig i, säger en av upphovspersonerna.
Barnens behov ska avgöra förskolans organisation. Men i verkligheten styr ekonomin hur man bemöter små barns behov i förskolan. Psykologer kräver maxtak på barngruppernas storlek, skriver representanter för yrkesföreningen Psifos
En lärare och en riksdagsman borde ha samma lön. Det tycker Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin som vill att minst fem statliga miljarder ska satsas på skolan.
Anton Wigdén, 8 år, har teckenspråket som sitt första språk. En vecka per månad kommer han till Kristinaskolan, som är en teckenspråkig specialskola i Härnösand. Annars går han i Lillsjöskolan i Östersund.
Hur mycket barnen lär sig och hur bra de trivs i skolan är centrala frågor för varje förälder och elev som ska välja skola. Det är också de frågor som Grundskolekvalitet.se har fokus på, replikerar Claes Nyberg, Håkan Sörman och Annika Lundius.