Idag meddelade skolborgarrådet i Stockholm, Lotta Edholm, att man backar från det olyckliga beslutet om snävare regler för tilläggsbelopp till elever med behov av särskilt stöd. Det skedde efter omfattande protester från föräldrar, elever och före detta elever, lärare, skolledare och allmänhet.
Stockholms skolborgarråd Lotta Edholm backar efter hård kritik mot neddragningarna av stödpengar till de elever med störst stödbehov. Staden skjuter till mer pengar nästa år. Enligt Lotta Edholm är skolornas dåliga ansökningar en orsak till att eleverna inte beviljats stödpengar.
Eleverna i grundskolan kostar lika mycket idag som 1989 i fasta priser. Under 1990-talets ekonomiska kris minskade resurserna, men är nu tillbaka på samma nivå som i början av 1990-talet.
Följ upp hur resurserna används i skolan för att öka måluppfyllelsen. Det uppmanar Skolverket kommunerna i en ny rapport om resursfördelningen i skolan.
Nu lanserar Sveriges Skolledarförbund en definition av pedagogiskt ledarskap. Även förutsättningarna för det pedagogiska ledarskapet måste finnas med, menar förbundsordförande Matz Nilsson.
Saco bör utveckla och förstärka sin politik för ökad måluppfyllelse i grundskolan och gymnasieskolan. Och bli vassare när det gäller chef- och ledarskapsfrågor. Det menar Sveriges Skolledarförbund till Sacos kongress i november.
Ett rikt språk genom att börja läsa redan i tidig ålder är lösningen för att lyckas senare i arbetslivet, skriver Börje Ehrstrand och Dimitris Gioulekas, som hoppas Skolinspektionen ser till att beslutet om skolbibliotek infrias.
”Jag tycker alla skolor borde ha en näringslivskoordinator”. Det säger Lena Sundin på Procivitas – den enda gymnasieskolan i Sverige som erbjuder samtliga avgångselever en egen mentor.
Allt fler studenter vid Högskolan i Skövde upptäcker fördelen med att under studietiden ha kontakt med en mentor ute i arbetslivet. För knappt tio år sedan då mentorprogrammet startade var det cirka 20 studenter som deltog.