På Södermalm pågår ett pilotprojekt där hastighetsgränser för trafiken ska anpassas efter gångflödena runt skolor. Syftet är att förbättra trafiksäkerheten för gående, särskilt barn.
I fjol började man med ett nytt arbetssätt på Bromangymnasiets introduktionsprogram i Hudiksvall. Där får ungdomar, som i många fall missat flera år av grundskolan och helt saknar betyg, möjlighet att läsa ikapp.
Två föräldrar från Varberg kan få ytterligare 64 000 kronor i böter för att ha tagit med sig sitt barn utomlands. Föräldrarna jobbade utomlands där barnen gick i skola, men kommunen godkänner inte den skolan som ett fullgott alternativ till svensk skola.
Skolverket har presenterat en lägesbild över AI-användningen bland lärare. Två av tre svaranden använde AI-tjänster, i någon form, i sitt arbete under vårterminen. Dessa användes dock sällan under lektionstid och elevernas nyttjande av AI var begränsat. Få lärare ser behov av att använda AI mer trots att Skolverket ser att eleverna behöver förstå tekniken.
En majoritet av skolledarna i Skolledarens undersökning anser sig ha ganska eller mycket dåliga förutsättningar att utföra sitt uppdrag som pedagogiska ledare. "Det är otroligt nedslående resultat", säger skolminister Lotta Edholm (L).
I dagarna börjar tusentals elever gymnasiet. Men inte alla som sökt kommer att få plats. Var femte elev har nämligen inte tillräckliga betyg från grundskolan. Ofta är det matematiken som sätter stopp, skriver Olivia Bergström i en ledare.
Liberalerna vill sänka kommunskatten i Göteborg med en procentenhet. Det skulle kosta kommunen 1,8 miljarder om året i uteblivna intäkter, skriver Jonas Attenius (S).
Alltför få går yrkesprogram på gymnasiet och många unga saknar den kompetens som arbetsmarknaden efterfrågar. De som sedan blir arbetslösa fångas inte upp på ett effektivt sätt – det ökar risken för att unga hamnar i kriminalitet, skriver Alexandru Panican, professor i socialt arbete.
Syftet var att skapa inkludering. I stället sitter barn med autism ensamma hemma. Det är inget annat än ett svek. Det skriver Expressens ledarredaktion.
Blivande F–3-lärare får inte lära sig tillräckligt om hur de ska undervisa eleverna i att läsa och skriva. Det slår en ny rapport fast. "Lärarutbildningen måste reformeras", säger Agneta Gulz, forskare och en av rapportförfattarna.