Följ upp hur resurserna används i skolan för att öka måluppfyllelsen. Det uppmanar Skolverket kommunerna i en ny rapport om resursfördelningen i skolan.
Nu lanserar Sveriges Skolledarförbund en definition av pedagogiskt ledarskap. Även förutsättningarna för det pedagogiska ledarskapet måste finnas med, menar förbundsordförande Matz Nilsson.
Saco bör utveckla och förstärka sin politik för ökad måluppfyllelse i grundskolan och gymnasieskolan. Och bli vassare när det gäller chef- och ledarskapsfrågor. Det menar Sveriges Skolledarförbund till Sacos kongress i november.
Ett rikt språk genom att börja läsa redan i tidig ålder är lösningen för att lyckas senare i arbetslivet, skriver Börje Ehrstrand och Dimitris Gioulekas, som hoppas Skolinspektionen ser till att beslutet om skolbibliotek infrias.
”Jag tycker alla skolor borde ha en näringslivskoordinator”. Det säger Lena Sundin på Procivitas – den enda gymnasieskolan i Sverige som erbjuder samtliga avgångselever en egen mentor.
Allt fler studenter vid Högskolan i Skövde upptäcker fördelen med att under studietiden ha kontakt med en mentor ute i arbetslivet. För knappt tio år sedan då mentorprogrammet startade var det cirka 20 studenter som deltog.
Landets huvudmän måste se till att förskolechef och rektor får ett tydligt mandat att styra alla resurser inom skola och förskola, skriver Sveriges Skolledarförbunds ordförande Matz Nilsson i en ledare.
”Vår största utmaning är att rekrytera de bästa konsulterna. Universitet är vår viktigaste källa till kompetensförsörjning”, säger Caj Rollny, konsultchef på iBiz Solutions i Karlstad.
2020 vill regeringen att hälften av alla som går ett yrkesprogram ska göra det i ett lärlingsprogram. Idag är det fem procent som gör det. För att lyckas krävs ett stort antal nya lärlingsplatser, och ett bra samarbete mellan näringsliv och skola.
Stockholms skolborgarråd Lotta Edholm böjer sig för kritiken mot kommunens nya system för tilläggsbelopp, som i praktiken skulle leda till nedläggning av resursskolor. Nu omprövas alla ansökningar.