Svenskt Näringsliv anser att statligt finansierade kvalitetspremier för god kvalitet i undervisningen och goda förbättringar av skolresultaten bör införas på försök i grundskolan i några län. Belöningar av detta slag kan öka värdet på goda insatser inom skolan och höja statusen för dem som strävar efter högre kvalitet och ökade ambitioner i skolundervisningen.
Svenskt Näringsliv lanserar ett reformförslag i tre steg som kan stärka lärarnas status, underlätta rekryteringen av bra lärare och på det sättet stärka skolan.
Resultaten i skolan har under lång tid fallit, både jämfört med andra länder och tidigare årskullar. Svenskt Näringsliv föreslår nu tre konkreta åtgärder för att öka skolans fokus på kvalitet och stärka lärarnas status.
Lärarens roll är en av de mest avgörande faktorerna för en bra skola. Hur kan vi stärka lärarnas status, underlätta rekryteringen av bra lärare och på det sättet stärka skolan? Svenskt Näringsliv lanserar ett reformförslag i tre steg. Läs rapporten. (pdf)
I Svenskt Näringslivs rapport presenteras förslag vad gäller utformning av ersättningssystem, som komplement till skolpengen till huvudmän och skolor, i syfte att skapa bättre förutsättningar och öka motivationen för förbättrade skolresultat. Läs rapporten. (pdf)
Höstterminen är i full gång. På Rimforsa skola är det ett nytt ansikte som leder arbetet. – Det känns väldigt inspirerande. Jag älskar att jobba med skolfrågor, säger Charlotta Jonsson.
Niornas meritpoäng efter vårterminen var de bästa sedan det nuvarande betygssystemet infördes 2000. På bildningsnämnden i Trelleborg jublar man över det historiskt goda resultatet.
Många förskolebarn och elever tillbringar större delen av sin vakna tid i lokaler utan fungerande brandskydd. Så kan det inte fortsätta i en stad som upplevt den fasanfulla Backabranden, skriver skolförälder Björn Augustson.
Regeringen borde backa hela vägen och skrota sin misslyckade gymnasiereform. Vi vill utveckla alla gymnasiets yrkesprogram till yrkescollege, skriver Ibrahim Baylan (S).
Lundsbergs ledning har medvetet slagit dövörat till kritiken mot skolan. Det menar Ulf P Lundgren, professor i pedagogik och tidigare generaldirektör för Skolverket.
Mobiltelefoner och surfplattor är outnyttjade resurser i skolan som kan hjälpa elever att komma i tid till lektioner och förbättra inlärningen. Eleven Dajana Klasnic använder en app som kan användas för att schemalägga aktiviteter.