I huvudsak kan jag hålla med John Steinberg om hans huvudtes att skolpolitik i grunden är en fråga om värderingar. Men jag tycker han har missat en poäng, nämligen hur skolpolitiken i detta avseende har förändrats, skriver Martin Järnek.
Vilket ansvar har skolan för att motverka och förhindra att elever kränker varandra på internet och i olika sociala medier? Under Skolinspektionens webinarium kan du lyssna och ställa frågor till bland andra BEO Caroline Dyrefors Grufman. Webinariet äger rum den 28 maj kl 11.
Det måste utbildas lika många, eller helst fler, lärare än de som slutar. Problemet är bara att för få vill bli lärare idag och den nationella lärarkrisen är redan fullt synlig på vissa håll.Det skriver Rose-Marie Caldehed, Lärarförbundet Borås.
Vi socialdemokrater har flera framtidsinriktade förslag som ökar ungas möjligheter. Redan i höstas föreslog vi ett massivt utbildningspaket med 35 000 platser. Nu går vi vidare, skriver Lena Palmén (S), och Inga-Kersti Skarland (S).
I går valdes Helena Linge till andre vice ordförande i Lärarnas Riksförbund. Hon har yrket i blodet och är legitimerad i tretton ämnen. Just nu undervisar hon i musik och svenska och det är lärarnas villkorsfrågor hon brinner extra mycket för.
Sex av tio som lämnade yrkeshögskolan 2011 hade ett år senare ett jobb som matchade utbildningen. Andelen ökade med 12 procentenheter under fjolåret, men bör öka ytterligare, enligt Myndigheten för yrkeshögskolans årsrapport.
I kväll ordnas ett demonstrationståg mot de stora barngrupperna i förskolan i Göteborg. Totalt finns det över 7 000 barn i Göteborg som går i grupper med fler än 21 barn, Skolverkets rekommendation är max 15 barn.
Nästan hälften av barnen, 45 procent (51 procent av tjejerna och 39 procent av killarna), har någon gång blivit kränkta via nätet eller mobilen, visar en undersökning som organisationen Friends gjort bland 400 barn i åldern 12–16 år.
Vinnarna i skoltävlingen Webbstjärnan 2013 har korats. Priset för bästa bidrag gick till solenergiprojektet Running on Sunshine från Johannes Hedberggymnasiet i Helsingborg.
Dagens Samhälle skrev i artikeln ”Sämst resultat i skolan för S-styrda kommuner” om skillnaderna i resultat mellan kommuner med olika politiskt styre. Jag anser att det finns vissa metodologiska problem med artikeln, skriver Anders Sundell, Göteborgs universitet.
Mer tid för undervisning i skolan och bättre kontakt med eleverna. Vinsterna är stora för lärare som deltar i sociala medier, där eleverna finns, tycker Pia Widegren, utvecklingsledare och tidigare lärare.