På valborgsmässoafton tömmer Barbro Holmqvist sitt skrivbord. Efter fem år som rektor på Elundskolan i Köping tackar hon för sig och ser fram emot nya utmaningar, den här gången i Västerås.
En tredjedel av grundskollärarnas arbetstid används till att undervisa eleverna. En tiondel till att bedöma och dokumentera elevernas utveckling och lika mycket till planering av undervisningen. Det visar Skolverkets undersökning.
En färsk rapport från Skolverket, som studerat hur 3626 lärare arbetar till vardags, visar att endast en tredjedel av arbetstiden används till undervisning. Planeringstiden motsvarar ca en tiondel.
Tillväxten blir svag och arbetslösheten kommer att stiga ytterligare, är regeringens besked i vårpropositionen. Bland satsningarna märks fler praktik- och utbildningsplatser.
I senaste avsnittet av Skolsnack intervjuas moderaternas skoltalesperson Tomas Tobé av Fredrik Svensson, och han ger klara besked om debatten kring förstatligande av skolan. "Vi kommer inte att förstatliga skolan", säger Tomas Tobé (webb-radio).
Om många vuxna studenter inte klarar att planera och ta ansvar för sina studier måste slutsatsen vara given – små barn kan det definitivt inte. Det skriver Malin Siwe.
Dubbelt så många långtidsarbetslösa, svångrem för kommunerna, utbildningssatsning som i själv verket är en minskning. I regeringens vårbudget uppenbaras en rad mardrömssiffror.
Kampanjen Mer tid för lärande vill att debatten om skolan ska bli än mer fokuserad och inriktad på undervisning och lärande, skriver Åsa Stenholt Vernerson och Jöran Enqvist, ordförande Svenska Läromedel, kampanjen Mer tid för lärande.
Bara en tredjedel av grundskollärarnas arbetstid används till att undervisa, enligt den största undersökningen av lärares arbetstid som gjorts i landet. Se grafiken här.