Hoppa till sidinnehåll

Nyheter

Visar sida 8518 av 9349

Nyhetskategorier

Risk för ökad it-segregering

2013-02-04
Teknikutvecklingen går snabbt och skillnaderna ökar mellan elevers och lärares förutsättningar att nyttja den nya tekniken. Christer Berg är it-analytiker och menar att skolan har ett uppdrag att fostra framtidens e-medborgare för att inte skapa ännu större skillnader.
Nyhetskategorier

Många friskolor ger överbetyg

2013-02-04
Fristående gymnasieskolor ger oftare elever överbetyg än kommunala gymnasieskolor. Det visar ny statistik från Skolverket. Dagens Nyheter har granskat hur vanligt det är att gymnasieskolor ger eleverna högre betyg än vad de fick i resultat på nationella prov.
Nyhetskategorier

"Betygssystemet slår ut elever"

2013-02-04
Det nya betygssystemet har en betydligt kraftigare utslagningseffekt än det tidigare. För de ungdomar som inte klarar skolan återstår marginalisering, skriver Sten Svensson, utredare av skolans likvärdighet.
Nyhetskategorier

Fria skolvalet viktigare än betygsinflation

2013-02-04
Även om det skulle visa sig att konkurrensen mellan skolor driver fram betygsinflation så är inte det skäl nog att inskränka det fria skolvalet (som snarare behöver stärkas). Elever och föräldrar måste ha rätt att både söka sig till den skola som passar dem och att välja bort de skolor som inte passar, skriver KDU:s…
Nyhetskategorier

Kjell Rautio: Logiskt med betygsinflation i marknadsstyrd skola

2013-02-04
De marknadsbaserade kundvalsmodellerna, som vi har i välfärdssektorn, tycks utan tvivel fungera bäst i den nationalekonomiska (neoklassiska) modellvärlden. Ju mer närstående näringslivets intresseorganisationer är nationalekonomen desto bättre verkar kundvalsmodellerna fungera. Det skriver Kjell Rautio, välfärdsutredare LO.
Nyhetskategorier

Friskolegymnasier ger högre betyg

2013-02-04
Friskolegymnasier ger oftare elever ett kursbetyg som är högre än elevens nationella provresultat, i jämförelse med kommunala gymnasier. Lärarnas Riksförbund vill införa en betygsombudsman för att stävja utvecklingen.