Åldrande befolkningar och få barn tvingar kommuner att lägga ner skolor i glesbygd. Men med en annan modell än den traditionellt ekonomiska skulle outnyttjade resurser, exempelvis tid för obetalt arbete, kunna vägas in och leda till andra politiska beslut, argumenterar en statsvetare vid LiU.
Barn ska bli lyssnade på. De ska bli respekterade. Deras initiativ och nyfikenhet ska tas på allvar och i möjligaste mån bejakas. Så är det tänkt och bestämt men så går det inte alltid till, vare sig i förskolor eller i resten av samhället. I en ny bok av Gabriella Ekelund intervjuas förskollärare och barnskötare…
Studenters fusk vid prov och hemarbeten blir alltmer raffinerat. Möjligheterna att köpa ”spökskrivare” eller anlita närstående för att göra skolarbetet har exploderat, visar DN:s genomgång. På tio år har antalet elever som åker dit för plagiering ökat dramatiskt.
När maskinförareleverna tar studenten om ett och ett halvt år skulle branschen kunna stå redo med öppna armar. Problemet är att det inte längre ingår körkort i gymnasieutbildningen.
Förra slalomstjärnan Ylva Nowén har lyckats stoppa besparingarna i skolan i Östersunds kommun nästa år. Hennes motion om att freda barnen ser ut att gå igenom. "Det är självklart jätteroligt, men det är ingen stor insats jag gjorde. Jag bara skrev vad jag tyckte", säger hon.
Föräldrar ska informeras när förskolor börjar med margarin. Men på vissa håll har man hoppat över det: ”Vi har inte heller frågat vilken frukt de vill ha till fruktstunden” svarar en rektor. Uttalandet upprör föräldrar Norran talar med.
Lärarlegitimation är en ickefråga på SFO i Danmark. Den minskade personaltätheten är däremot en het potatis. Liksom integreringen av barn med särskilda svårigheter.
Personalen på Igelboda skolas fritidshem i Nacka kände frustration över hur arbetet bedrevs. Våren 2009 började ett utvecklingsarbete som förändrade deras syn på lek. "Barn som är bra på lek har lätt för att umgås med andra och förstår och accepterar skolans organisation och krav", säger fritidspedagogen Per Wetterblad.
En risk med att inte remittera för dyslexiutredning kan vara att skolan missar elever med språkstörning. Det menar Ulrika Guldstrand, ordförande i Svenska Logopedförbundet.
Det vækker kritik, at lærerstuderende fremover kan bliver dansk- eller matematiklærere på blot et år. Det harmonerer ikke med regeringens ønske om at styrke de to fag i folkeskolen, hævder kritikerne.