Lärarlegitimation är en ickefråga på SFO i Danmark. Den minskade personaltätheten är däremot en het potatis. Liksom integreringen av barn med särskilda svårigheter.
Personalen på Igelboda skolas fritidshem i Nacka kände frustration över hur arbetet bedrevs. Våren 2009 började ett utvecklingsarbete som förändrade deras syn på lek. "Barn som är bra på lek har lätt för att umgås med andra och förstår och accepterar skolans organisation och krav", säger fritidspedagogen Per Wetterblad.
En risk med att inte remittera för dyslexiutredning kan vara att skolan missar elever med språkstörning. Det menar Ulrika Guldstrand, ordförande i Svenska Logopedförbundet.
Det vækker kritik, at lærerstuderende fremover kan bliver dansk- eller matematiklærere på blot et år. Det harmonerer ikke med regeringens ønske om at styrke de to fag i folkeskolen, hævder kritikerne.
Ett missförstånd säger barn- och utbildningsnämnden i Laxå om förbudet att vara pepparkaksgubbe i luciatåget på Kanalskolan. Det köper inte Jenny Simic – vars son vill vara pepparkaksgubbe.
Malmbäcks skola utanför Nässjö får kritik av skolinspektionen. Bland annat så jämförs skapelseberättelsen med evolutionsläran, och så sjungs det psalmer på lektionstid.
Högre arbetsbelastning som en följd av bland annat stora elevgrupper gör att flera lärare som P4 Sörmland varit i kontakt med känner att de inte kan göra ett bra jobb. Dessutom tystas lärarna ner, berättar en anonym lärare. Nu möter skolchefen Lars Wallinder kritiken.
Många skolor har förändrat hur de firar julavslutning, lucia eller advent efter att kravet på en icke-religiös utbildning blev lag förra året. En sjättedel av de skolor som svarat på en enkät som Sveriges Radio gjort har ändrat traditionerna på grund av den nya lagen, och nu vill utbildningsminister Jan Björklund ändra lagen igen.
Berättelsen om 10-årige Mio Simic som inte fick vara pepparkaksgubbe har spridit sig som en löpeld på sociala medier. Men skolan säger att det rör sig om ett missförstånd. Och att Mio Simic visst ska få vara pepparkaksgubbe.
Norrköping var först med att investera i ungas framtid enligt företagsekonomiska principer. Nu följer Trollhättan, Malmö med flera efter. "Kan vi investera i hårda saker kan vi investera i mjuka – i första hand i att våra barn ska klara av gymnasiet", säger Hulda Johansson (MP).
Gabriella Ekelund beskriver i boken "Jakten på demokrati i förskolan" hur olika förskolor kan te sig beroende på om barnens perspektiv och röst tydliggörs. Samtidigt som hon ger en dyster bild av sakernas tillstånd så ger hon också röst åt dem som utvecklat sitt förhållningssätt för att ändra på relationen mellan barn och vuxna.