Dagens utbildningspolitik präglas av en idémässigt torftig och instrumentell syn på såväl barn och unga som på bildning och medborgarskap, skriver Leif Mathiasson, chefredaktör Pedagogiska magasinet.
Den kristna friskolan Strandskolan i Vilhelmina får inte hålla andakter på schemalagd tid. Skolinspektionen säger nej trots att medverkan i andakterna i frivillig och att elever som inte vill delta erbjuds läxträning.
En förälder upplever att Mogaskolan i Svenljunga tvingar henne att skicka med sitt barn en frukt varje dag till skolan. Därför har föräldern nu anmält skolan till Skolinspektionen.
Varje år får sexorna på Björnekullaskolan i Åstorp i uppgift att googla fram uppgifter om staden Åsneryd och att berätta vilka sevärdheter som finns där. Uppmaningen från skolbibliotekarien är också denna: Att läsa och att tänka.
Reflektionen har länge varit ett nyckelbegrepp i skolans värld. Men hur skapar man förutsättningar för att få till stånd reflekterande samtal? Och hur gör man för att få det att fungera? Det frågar sig Eva Hansson, adjunkt i svenskämnets didaktik och VFU-ledare.
Vissa barnfamiljer stöttas i dag med stora summor från vår gemensamma skattekaka, medan andra inte får någonting. Det är en orättvisa som drabbar både barn och föräldrar, skriver Madeleine Lidman, redaktör, i en debattartikel.
Surahammars kommun har fått en anmärkning av Skolinspektionens barn- och elevombud. Detta för brister i hanterandet av ett fall där en elev utsatts för kränkande behandling av andra elever.