Det kommer att fattas utbildade lärare i naturorienterande ämnen på högstadiet flera år framöver, visar en rapport från Lärarförbundet som SVT Nyheter tagit del av.
Det räcker inte att sätta datorer i knät på eleverna. Undervisningen måste anpassas, och det krävs förmodligen mer av en lärare som frångår läroböckernas strikta upplägg och i stället använder material från nätet. Ansvaret torde i slutändan vila på skolornas pedagogiska ledning att se till att eleverna får en gedigen och framtidsinriktad utbildning, skriver Katrineholms-Kuriren…
I en ny undersökning från Lärarförbundet framgår det att råder akut brist på lärare i de naturorienterande ämnena, NO, samt tekniklärare. I våras examinerades endast 27 grundskolelärare för årskurs 7-9 med inriktning på NO och teknik.
Det kommer att fattas utbildade lärare i naturorienterande ämnen på högstadiet flera år framöver, visar en rapport från Lärarförbundet. Till exempel utexaminerades bara sju nya lärare i fysik och fyra i kemi från lärarutbildningarna i våras.
Betygssättning är svårt, men skolorna jobbar mycket för att betygen ska bli rättvisa. Det säger Peter Bergström, S, ordförande i utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden.
Antalet lediga lärarplatser ökade med tio procent i Stockholms län i våras. Framförallt inom naturvetenskapliga ämnen har lärarbristen förvärrats och Lärarförbundet varnar för en nationell kris.
Riktningen i vilken den rådande synen på kunskap rör sig blir tydligare för varje utbildningspolitiskt utspel. Nu senast signalerar Skolinspektionen om en syn där sådant som anses vara svårt att mäta får stå tillbaka för hårda faktaämnen, skriver Amelie Langby på ledarplats.
Alla Sveriges elever bör får obligatorisk undervisning om konsekvenserna av att anlägga en brand, skriver Krister Berg, Trygg-Hansa, i en debattartikel.
Att ge lärarna ökad frihet och större möjlighet att påverka sin undervisning är ett steg i rätt riktning, men man får inte glömma lönens betydelse. Lärarlönerna har under lång tid släpat efter andra akademikergruppers löner, skriver Gunnar Valinder, Lärarnas Riksförbund.