Föräldrar till barn på Hällsboskolan i Umeå vädjar om hjälp från bland andra utbildningsminister Jan Björklund (FP) för att stoppa den aviserade nedläggningen av skolan för barn med svåra språkstörningar.
Skolan satte in särskilda stödåtgärder för eleven utan att föräldrarna informerades. Skolinspektionen har nu kopplast in och har inlett en utredning kring elevens situation vid en av skolorna i Ragunda kommun.
Stöld, våld och kränkningar inom skolans värld leder långt ifrån alltid till polisanmälningar. Men på Borgsmoskolan i Norrköping är policyn att allt som är brottsligt ska polisanmälas. (Se webb-tv!).
På tisdagsförmiddagen trillade en åttaårig pojke från en klätterställning på Stora Hammars gamla skola i Vellinge. Det är andra gången på kort tid som ett barn har fallit från samma klätterställning.
Som lärare måste man hela tiden vara beredd att fatta beslut. Det kan handla om små beslut: Vem ska arbeta med vem just i dag? Eller stora beslut: Vilket lärostoff leder bäst fram till målet med en viss lektion eller kurs, skriver Johanna Ulrika Orre, redaktör på Mivida.
Hur påverkar den nya kursplanen i teknik undervisningen? Origo letade upp några av landets sällsynta behöriga tekniklärare för att få veta vad de gjort annorlunda under det senaste läsåret – och om de fått någon hjälp att komma igång.
Mindre personal och tyngre administrativ arbetsbörda för lärarna har drabbat arbetet mot mobbning i skolorna. Det anser Eva-Lis Sirén, Lärarförbundets ordförande.
Elever som är döva eller har en hörselnedsättning har svårare att nå höga resultat i skolan jämfört med övriga elever. Det visar en kartläggning av utbildningsresultatet för döva och hörselskadade elever i Norge.
Snart släpps den nya sajt som ska hjälpa lärare, föräldrar och elever att värdera skolors kvalitet. Friskolornas riksförbund och SKL står bakom. – Vi måste börja mäta för att visa vilka skolor som är bra och inte bra, säger Gunvor Engström, ordförande för Friskolornas riksförbund.
Instead of banning students' technology devices from the classroom, schools need to teach students how to use those devices for learning, principal Peter DeWitt writes in this blog post.