En sund själ i en sund kropp. På Magnarps skola utanför Ängelholm har lärarna tagit fasta på antikens kända devis och idrottar tillsammans varje vecka.
Det finns elever i Hässleholms kommun som inte når målen för utbildningen. Det finns också elever som upplever att skolan är stökig. Ansvariga för skolan behöver därför säkra att alla elever får den utbildning och trygghet de har rätt till, konstaterar Skolinspektionen i ett beslut idag.
Att få betalt för att göra det roligaste som finns. Det lät som en dröm för den trettonåriga Sascha Abdelnabi. Så han utbildade sig till lärare i idrott och hälsa.
Det krävdes att barnen stannade hemma från skolan för att samhället skulle reagera. Nu lovar politiker och polisen att ta till krafttag för att invånarna i Forserum ska känna sig trygga.
Ödmjukhet, viljestyrka och målmedvetenhet. Det är några av de personliga egenskaper som Peter Fowelin, organisationskonsult, hittar i berättelserna om riktigt framgångsrika ledare.
Enligt vår nya UP har vi AL på tisdagar, och på onsdagar ÄK, säger rektorn. Björn Kindenberg, klasslärare år 5, Hässelbygårdsskolan, Stockholm, skriver om förkortningar i skolans värld.
Flera skolor i Norra Hisingen har förbättrat sin verksamhet avsevärt sedan den förra statliga tillsynen 2005. Men fortfarande finns elever i stadsdelen som inte når godkända betyg i alla ämnen. Ansvariga måste därför fortsätta utveckla skolan. Det konstaterar Skolinspektionen i ett beslut idag.
Avtalsrörelsen är den viktigaste hittills och alldeles avgörande för om vi kommer att ha tillräckligt många utbildade lärare i framtiden, skriver Eva-Lis Sirén, Lärarförbundets ordförande.
Under två dagar samlas 600 lärare och politiker i Kiruna för kompetensutveckling. Satsningen ska ge lärarna inspiration och verktyg till att utveckla skolan.
Vad är syftet med Skolinspektionens granskningar? Det undrar Petter Norrthon, lärare och skolpolitiker i Täby. — Att låta ett 100-procentigt mål fungera som utgångspunkt för föreläggande om åtgärder är en absurditet, skriver han.
Det finns föräldrar som ställer stora krav. Men det finns också föräldrar som inte vet att de har rätt till inflytande. I båda fallen är det skolledarens ansvar att hitta formerna för föräldrarnas medverkan.
Replik från Mats Olsson, lärarutbildare vid Malmö högskola, till Julia Appelblad/Lärarförbundet Student, Lärarnas tidning nr 10—11/12. — Kanske borde vi lägga tid på att fundera över vilka könsroller som är traditionella och ska motarbetas, skriver han.