Flipped classrooms use technology—online video instruction, laptops, DVDs of lessons—to reverse what students have traditionally done in class and at home to learn. Listening to lectures becomes the homework assignment so teachers can provide more one-on-one attention in class and students can work at their own pace or with other students.
Trots att ungefär en tredjedel av alla som arbetar gör det på andra tider än dagtid har mindre än hälften av landets kommuner omsorg nattetid. Vi planera att från och med hösten utvidga vårt utbud genom att öppna ett "nattis" i Sölvesborgs kommun, skriver Markus Alexandersson (S), ordförande Barn- och utbildningsnämnden Sölvesborg, i en debattartikel.
Grundtanken med inkludering är att göra undervisningen tillgänglig för flera elever – oavsett förutsättningar och förmågor – i samma klassrum. Det ska vara tillåtet att vara annorlunda i skolan. Och det här är enligt forskning en framgångsfaktor – alla elever vinner på inkludering.
Större klasser, färre lärare och fler barn på fritidshemmen. Det blir effekten av de sparkrav som aviserats i Majorna-Linne, skriver Carina Hammarstrand och Joacim Wikström, Lärarförbundet.
Uppsalas skolor gör sig av med äldre lärare på oklara grunder, hävdar lärarförbunden. Hanteringen skapar osäkerhet och är godtycklig. Kommunen tillbakavisar kritiken och säger att allt sker enligt reglerna.
Från i särklass sämst till näst bäst – Söderskolan i Falkenberg har med oförändrade resurser men med delvis nya arbetsmetoder lyckats höja avgångselevernas snittbetyg med 40 poäng.
Snart sagt alla unga människor har tillgång till datorer och digitala medier på ett sätt som inte gick att förutse ens för tre år sedan. Dessa nya verktyg kommer nu in i skolan på bred front genom de så kallade en-till-en-satsningarna, där varje elev får tillgång till en egen dator. Att ta tillvara teknikens möjligheter…
Schools in New Jersey and elsewhere are decreasing the amount of time spent teaching students to write in cursive. The trend is driven by the national Common Core State Standards, which does not require penmanship instruction, and by technology, which some say has decreased the need for students to learn cursive.
– Jag kände mig dum och korkad, för att lärarna behandlade mig så. Det var väl självklart att jag inte ville gå i skolan då. 25-åriga Alexia Agersten förklarar att hon lyckades trots, inte tack vare, sin grundskoletid på Dalsjöskolan i Borås.
De fristående grundskolorna i Borås drar ifrån de kommunala när det gäller både meritvärde och andelen som får fortsätta till gymnasiet. 13,5 procent av eleverna i de kommunala skolorna är inte behöriga.