Skolan kan bidra till att bryta utanförskapet för barn som växer upp i utsatta familjer. Vi tar nu ett helhetsgrepp kring barn- och skolfrågorna, skriver Jonas Ransgård och Kristina Tharing (M).
Satsningarna på mer personal i Gävles förskolor kan avstanna. Barn- och ungdomsnämnden varnar till och med för neddragningar, om inte nämndens sparkrav bantas. – Jag skulle bli förtvivlad om det vi påbörjat i förskolan skulle raseras, säger skolpolitikern Åsa Wiklund Lång.
Musiklärare i Uppsala slog tidigare i våras larm om för stora klasser och brist på tid att undervisa eleverna efter läroplanens krav. På Valsätraskolan har man tagit ett nytt grepp på det problemet och satt in extra violinlektioner för de allra yngsta.
John Rösmark i Göteborg fick vänta i sex år på en utredning och därmed lika länge på att få rätt stöd i skolan. -Som förälder måste man dra i alla trådar, säger hans mamma Susanne Ottosson Rösmark.
Barn- och elevombudet kräver att Lindesbergs kommun vidtar åtgärder för att motverka kränkningar i skolan. Detta sedan en elev anmält kommunen efter att vid upprepade tillfällen ha utsatts för hot, slag och mobbning på sin skola.
Med det fria skolvalet ska elever kunna välja skola. Men för 71 procent av regionens elever som har en funktionsnedsättning gäller inte det fria valet, visar en enkät som Riksförbundet för rörelsehindrade barn och ungdomar, RBU, har gjort.
Med fem veckors semester per år är det svårt för småbarnsföräldrar att få ledigheten att täcka veckorna barnen är lediga från skolan, skriver programledaren och journalisten Ann Söderlund i Aftonbladet.
Formativ bedömning är ett samspel mellan lärare och elev. Det handlar lika mycket om elevens lärande som det handlar om lärarens undervisning, menar Viveca Lindberg, lektor i pedagogik vid Stockholms universitet.