Sluta svartmåla skolan och lärarna - det var kärnan i paneldebatten på Dagens Samhälles frukostseminarium med den provokativa titeln: Har Sverige världens sämsta lärare?
Lärarna stimuleras av att arbeta ämnesintegrerat i NO men för eleverna har det inte lika stor betydelse det viktiga är att kunskaperna är användbara och att det finns en vardagsanknytning i undervisningen.
Lärarna stimuleras av att arbeta ämnesintegrerat i NO men för eleverna har det inte lika stor betydelse det viktiga är att kunskaperna är användbara och att det finns en vardagsanknytning i undervisningen.
Den hastiga ökningen av enskilda diagnoser bör uppmärksammas och analyseras. Det menar Karin Johannisson, professor vid Uppsala universitet. Nästa år släpps en ny och utbyggd manual för diagnoser.
Med Johannes Åman:Att döma av PISA och andra internationella undersökningar av elevers kunskaper befinner sig Sverige i utförsbacke. Vad säger forskningen om hur en väg till bättre resultat skulle kunna se ut?
Trots att det i den nya skollagen står det skrivet att all undervisning ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet är det inte alltid lätt att implementera pedagogisk och ämnesdidaktisk forskning i undervisningen.
Kulturen i klassrummet är inte enbart viktig för den sociala miljön utan är även avgörande för själva inlärningen, säger Simon Michelet, forskare vid Högskolan i Oslo.