Hoppa till sidinnehåll

Nyheter

Visar sida 9315 av 9326

Varför arbeta ämnesintegrerat?

2012-03-10
Lärarna stimuleras av att arbeta ämnesintegrerat i NO men för eleverna har det inte lika stor betydelse det viktiga är att kunskaperna är användbara och att det finns en vardagsanknytning i undervisningen.

Varför arbeta ämnesintegrerat?

2012-03-10
Lärarna stimuleras av att arbeta ämnesintegrerat i NO men för eleverna har det inte lika stor betydelse det viktiga är att kunskaperna är användbara och att det finns en vardagsanknytning i undervisningen.

Alla är olika trots samma diagnos

2012-03-10
Den hastiga ökningen av enskilda diagnoser bör uppmärksammas och analyseras. Det menar Karin Johannisson, professor vid Uppsala universitet. Nästa år släpps en ny och utbyggd manual för diagnoser.

Varför svårt att implementera forskning?

2012-03-10
Trots att det i den nya skollagen står det skrivet att all undervisning ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet är det inte alltid lätt att implementera pedagogisk och ämnesdidaktisk forskning i undervisningen.

Elevkultur viktig för inlärning

2012-03-10
Kulturen i klassrummet är inte enbart viktig för den sociala miljön utan är även avgörande för själva inlärningen, säger Simon Michelet, forskare vid Högskolan i Oslo.