Skolportens dagsbrev 2025-08-08
”Explicit undervisning har gjorts omöjlig i Sverige”
Lärarna i svensk skola fått bestämda direktiv att göra precis det motsatta när det gäller anpassningar i klassrummet, skriver skoldebattören Filippa Mannerheim efter att ha läst om Linnea Lindquists klassrumsbesök i Londons mest utsatta område.
”Slösar tid utan att ge förändring”
Trots att systematisk skolutveckling har bedrivits sedan skollagens införande 2010, är resultaten ofta magra. Kanske är punktinsatser – snarare än ständiga processdiskussioner – en mer realistisk modell för lärares yrkesutveckling. Det skriver läraren Håkan Sjöberg, som också identifierar tre hinder för skolutveckling.
”Kan vi sluta behandla AI som en frälsare?”
Att automatisera vissa delar av lärarnas arbetsbörda är klokt. Men när tilltron till AI blir ett självändamål, då rynkar jag på näsan, skriver läraren Cecilia Wemgård.


