Hoppa till sidinnehåll

Skolportens specialpedagogiska nyhetsbrev

Publicerad:2 september
Uppdaterad:3 september
Nina Fahlén
Redaktör:Nina Fahlén

Hur kan man hantera utåtagerande beteende?

Läs Skolportens intervju med Hanna Kviman, legitimerad psykolog. Hon kommer att medverka på Skolportens konferens Anpassad grund- och gymnasieskola och ska tala om utåtagerande vid intellektuell funktionsnedsättning (IF) och autism.

Konferens – Språkstörning/DLD

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som möter elever med språkstörning/DLD! Delta på plats i Stockholm den 22 oktober eller via webbkonferensen 29 oktober–21 november. Vill du även ta del av vår konferens om Läs- och skrivsvårigheter? 20% rabatt om du bokar båda konferenserna. Bokningskod: RABATT20 (koden anges på båda bokningarna).

Konferens – Läs- och skrivsvårigheter

Skolportens fortbildning för dig som möter elever i läs- och skrivsvårigheter! Delta på plats i Stockholm den 21 oktober eller via webbkonferensen 29 oktober–21 november. Vill du även ta del av vår konferens om DLD/Språkstörning, som genomförs 22 oktober i samma lokaler? 20% rabatt om du bokar båda konferenserna. Bokningskod: RABATT20 (Koden anges på båda bokningarna).

Konferens – Specialpedagogik i förskolan

Skolportens fortbildning för dig som möter barn i behov av stöd i förskolan! Ta del av aktuell forskning och få praktiska verktyg för att tsärka din yrkesroll. Delta på plats i Stockholm 26–27 november 2026, eller via webbkonferensen 3 december 2026–7 januari 2027! Konferensen planeras också till Göteborg under våren 2027.

Forskningsutblick: Specialpedagogers och förskollärares bedömningar av beteendeproblem, vardagsfunktion och engagemang hos barn med utvecklingsförsening

Studien ingår i PLUSS-projektet, ett initiativ i Region Jönköpings län för att upptäcka och stötta barn med tidiga tecken på psykisk ohälsa eller utvecklingsförsening. Projektet hjälper specialpedagoger, förskollärare och vårdnadshavare att samverka genom utbildning och workshops. Studien undersöker hur en utbildningsinsats och strukturerade bedömningar kan hjälpa pedagoger att bättre förstå och stötta barnen. Resultaten visar…

Strukturerad och mångsidig undervisning stärker ordförrådet hos elever med hörselnedsättning

Många elever med hörselnedsättning utvecklar sitt språk långsammare än elever som hör. Därför är det viktigt att jobba särskilt med att stötta elevernas ordförrådsinlärning. En ny rapport från SPSM sammanfattar en systematisk översikt och visar att strukturerad undervisning och ett multimodalt arbetssätt är centrala strategier för att stötta språkutvecklingen.

Att främja ögonkontakt i socialt samspel hos barn med autism

Alla barn med autism har utmaningar med socialt samspel. Många av dem har också avvikande ögonkontakt. Att kunna titta andra människor i ögonen är en förutsättning för mer avancerade sociala färdigheter och ökar möjligheterna till delaktighet i lek- och lärandesituationer. Det här kapitlet beskriver hur ögonkontakt hos barn med autism kan främjas på ett lekfullt…

Den ”normala eleven” är en konstruktion

Föreställningarna om vad det innebär att vara en ”normal elev” som fungerar i skolan, och som då gör att vissa elever inte anses fungera som förväntat, är konstruerade. Det säger Anna Ahlgren som forskat i ämnet.

Matilda fick hjälp med dyslexin – inte Izabelle

Att barn med dyslexi tidigt fångas upp är avgörande för att de ska lyckas i skolan, enligt en ny rapport. För Izabelle Hallqvist dröjde det ända tills i nian. ”Eftersom jag fick min diagnos så sent blev det ännu mer kämpande för mig”, säger hon.

Skolrapporten 2025

Autism Sveriges skolrapport 2025 visar att många autistiska elever fortfarande inte får det stöd de har rätt till och att utvecklingen går åt fel håll. (pdf)

”Tillvaron för skolelever med autism allt sämre”

Årets rapport visar även att situationen för autistiska flickor tycks vara synnerligen svår, att högstadietiden är extra problematisk samt att den ordinarie skolan visar särskilt omfattande brister i tillgänglighet, skriver representanter för Autism Sverige.

”Adhd-medicin löser inte skolans problem”

Nära en femtedel av pojkarna i Stockholms stads skolor är diagnosticerade med adhd. Skolledaren Linnea Lindquist frågar sig om trenden att diagnoserna ökar som pågått de senaste åren kan bero på de förväntningar och krav som ställs från skolan – utan rätt undervisning och träning.

Ny rapport: Skolan sviker barn med NPF-diagnos

Skolan är inte anpassad för barn med NPF-diagnoser. Det menar riksförbundet Attention som idag släpper en rapport som visar att mer än vart tredje barn inte får betyg i skolans kärnämnen och att många lider av ångest. ”Grundskolan har varit ett helvete som har satt djupa spår i min dotter, säger Susanna Haavasoja vars dotter…

Misstas ”skärm-hjärna” för adhd i skolan?

Fler barn och unga har koncentrationssvårigheter och känner sig trötta i skolan. Sociala medier och dataspel, pekas ut som några orsaker. Samtidigt ökar adhd-diagnoserna som ger liknande symptom.Är det svårt att skilja på adhd och problem som beror på skärmar, och vad innebär det för svårigheter i vården i så fall? Hör Sven Bölte, professor…

Läraren Filip gick i obs-klass: ”Inget stigma”

Filip Ekström är nyutbildad lärare – men fortsätter sitt jobb som fritidsledare på en skola i Biskopsgården, Göteborg. Dyslexin placerade honom i specialklass när han gick i mellanstadiet. ”Det är jättebra när man kan möta eleverna där de är”, säger han.

”Specialpedagogik är inte sidouppgifter”

Att ta bort specialpedagoger ur elevhälsan riskerar att urholka skolans förmåga att ge rätt stöd i rätt tid och skapar en klyfta mellan elevhälsa och pedagogik istället för att föra professionerna närmare varandra, skriver specialpedagogen Tina Trollefur.

”Specialpedgogen görs till syndabock i debatten”

”Specialpedagogen görs till en syndabock för det som inte fungerar inom dagens skola. Jag vill påstå att det är en retorik som är mycket förenklad”, skriver Vivianne Arnell, lärare med specialpedagogisk funktion, i en replik till Liberalerna Simona Mohamsson och Lotta Edholm.

”Var fjärde elev kan inte skyfflas in i obs-klasser”

Det är orimligt att var fjärde elev i grundskolan ska förvisas till särskilda undervisningsgrupper utanför klassrummet. Dessa förslag från en statlig utredning går tvärtemot forskning som visar att elever som får gå kvar i sina klasser klarar sig bättre, skriver sju forskare.

”Ohederligt resonemang om specialpedagoger”

Det florerar felaktiga rykten om specialpedagogens roll. Kanske är det inte så märkligt: både skolministern och utbildningsministern uttalar sig nedlåtande om yrkesgruppen. Kan det vara så enkelt att debattörer lydigt apar efter Liberalernas utspel? Eller är det tvärtom? skriver specialpedagogerna Elin Zlatanovski och Catharina Hetzer.

”Grötmyndig debatt lockar inte tillbaka lärare”

”I sitt debattinlägg “Specialpedagoger ska arbeta direkt med elever” ger Simona Mohamsson och Lotta Edholm en gravt förenklad bild av skolan. Eftersom artikeln svårligen kan uppfattas som annat än en tidig start på valrörelsen, så vill jag bemöta den från ett väljarperspektiv” skriver läraren Björn Kindenberg.

”Vi behöver specialpedgogens perspektiv”

Bilden av specialpedagogen som en ´skrivbordsrådgivare´är förlegad. Deras stöd i analys och planering gör ofta att speciallärarens insatser träffar rätt och blir långvariga. Det ena utesluter inte det andra, tvärtom förstärker de varandra, skriver specialläraren Disa Karlsson Malik, i ett svar på Liberalerna Simona Mohamsson och Lotta Edholm.

”Falsk bild av elevhälsans arbete”

Specialpedagogens uppdrag är att ta reda på vad som inte fungerar, för att tillsammans med lärare undanröja hinder för elevens lärande. Betyder det att läraren är hindret? Såklart inte! Det skriver Emelie Frånlund, specialpedagog inom SIS.

”Specialpedagoger ska arbeta direkt med elever”

Om fler elever ska kunna få relevant stöd tidigare krävs fler special­lärare som arbetar direkt med eleverna. Det är därför hög tid att reformera utbildningarna inom det specialpedagogiska området, skriver Simona Mohamsson (L) och Lotta Edholm (L).

”Vem finns förskolan till för?”

På pappret är förskolan öppen och självrannsakande, men i praktiken blir det alltmer envägskommunikation – möjligen på bekostnad av vårdnadshavarnas förtroende. Det skriver förskolläraren och forskaren Åsa Morin.

Efter kampen mot skolan – Hannes vände och fick toppbetyg

Hannes Lindsjö har adhd och är dyslektiker. Årskurs 1-6 var en kamp för att få rätt stöd och han hamnade på efterkälken. I högstadiet fanns förstående lärare och Hannes Sjöholm gick ut nian med toppbetyg. Vilken hjälp ett barn får beror på var man bor och vilken skola man går på.