SVT Nyheter Gävleborg har berättat om hur tidigare personal på en anpassad skola i Gävle slagit larm om kränkningar mot barn. Oppositionen är kritiska till att de inte fick kännedom om missförhållandena innan SVT:s publiceringar.
Barn som låses ute i kylan och spänns fast med livrem. Så beskriver tidigare anställda en skola i Gävle för barn med intellektuella nedsättningar. "Jag är chockad, det går mot allt jag tänker och tror på", säger rektorn Kristina Hjertberg.
Efter anklagelser om kränkande behandling mot barn med intellektuell funktionsnedsättning på en skola i Gävle kommenterar Riksförbundet FUB händelserna. "Barnen behöver trygghet för att kunna lära sig", säger Clara Larsson Forsberg, FUB Gävle.
Skamvrå, utelåsning, uteblivna måltider och fastspänning med livrem. Detta beskriver tidigare anställda på en skola i Gävle är bestraffningsmetoder som används mot barn med intellektuell funktionsnedsättning.
På en ljudinspelning som SVT tagit del av hörs hur personalen på en skola för barn med intellektuella funktionsnedsättningar hånar såväl barnen som deras föräldrar. I en video syns hur ett gråtande barn sätts på den så kallade straffbänken.
Gävle kommun har nu startat en utredning av den skola där flera före detta anställda vittnar om kränkande behandling av barn med intellektuella funktionsnedsättningar.
Fyra före detta anställda på en skola i Gävle för barn med intellektuella nedsättningar vittnar om hur barnen fick gå utan mat, låstes ute i kylan och fick sitta på en straffbänk om de bröt mot reglerna.
För läraren Maria Lindgren var det självklart att anmäla sin klass till tävlingen En bok i världen. Det resulterade i ett tredjepris, som ger ännu mer läsglädje. ”Det är roligt att fördjupa sig i en bok och man utmanas att välja litteratur som man inte skulle ha läst annars.”
Att jobba med elever med intellektuella funktionsnedsättningar är både spännande och utmanande. Ibland känns det ensamt, men belöningen kommer när man ser elevens framsteg. Det finns mycket du kan göra för att stärka både dig själv och utbildningen för dessa elever. Therese Lindahl på SPSM ger dig tre goda råd.
Lärarna i de anpassade grundskolorna i Karlstad önskade en aktivitet riktad just till dem. Det stämde väl överens med rektorernas vision om ett ökat samarbete mellan skolorna. Lösningen blev en gemensam kompetensutveckling.
I Luleå satsar man på att stärka utbildningen för elever med intellektuell funktionsnedsättning, IF. Att rektorer och lärare i högstadiet och gymnasiet samarbetar ger en sammanhängande skolgång och underlättar övergången till gymnasiet.