En lärare i Varberg blev sparkad på och dödshotad av en elev. Eleven ombads sudda ut något hen målat på väggen. Det ledde till flera olika attacker på läraren.
Efter att lärare hade hållit fast utagerande elever i handlederna och fört ut dem ur klassrummet startade ett veritabelt drev. Som om en elev skulle bli traumatiserad av att en vuxen håller i hens arm, skriver Erik Helmerson på DN:s ledarsida.
På Furulidskolan i småländska Aneby har ett lite udda grepp tagits för att få stopp på vandaliseringen i skolan. Rektorn har kommit överens med elevrådet om ett belöningssystem där eleverna får pengar när de inte saboterar eller skräpar ner i skolans lokaler. Det var Smålands-Tidningen först med att rapportera.
Frågan är vad som ska nedprioriteras bland existerande uppgifter, när detta nya ansvarsområde läggs på en redan pressad skola. Det skriver Therese Rosengren, gymnasielärare och författare.
Numera genomförs övningar i svenska skolor kring det som kallas PDV, pågående dödligt våld. Ett tecken på hur illa det står till, skriver Sylvia Asklöf Fortell på ledarplats.
Vi föreslår att den som begår ett allvarligt brott på en förskola, skola eller inom en radie av 500 meter från en skolbyggnad bör få ett dubblat straff, jämfört med om brottet skulle begås någon annanstans, skriver Christofer Fjellner (M) och Andréa Hedin (M).
En ny rapport från Sveriges Lärare visar att den svenska skolan befinner sig i ett allvarligt läge. Bristen på stödinsatser i skolan är så pass stor att både elevernas kunskapsutveckling och lärarnas arbetsmiljö hotas. Rapporten, som grundar sig på svar från lärare över hela landet, understryker omedelbara åtgärder.
Rapporten visar att elever som är i behov av särskilt stöd inte får det och att det leder till negativakonsekvenser både för dessa elever och för deras klasskamrater i form av minskad studiero, försämrad undervisning och i förlängningen lägre kunskapsnivåer för elevgruppen som helhet. (pdf)
I en fersk undersøkelse svarer lærere at de får stadig flere oppgaver som egentlig burde vært utført av andre yrkesgrupper. Halvparten sier jobben er mindre givende enn før. Og det går også utover elevene.