På Noblaskolan i Saltsjö-Boo lyser spec-utbrändheten med sin frånvaro, tack vare framgångsfaktorerna samverkan, gemenskap, struktur och arbetsfördelning.
När regeringen nu visar upp hur de ska öka trygghet och studiero i skolan är det första som slår mig att nästan alla föreslagna åtgärder är gratis. Symbolpolitiska låtsasförslag som inte kommer att lösa problemen som finns i skolan. Riktiga lösningar kostar pengar, skriver läraren Maria Wiman.
Om skolor ska kunna sätta upp larmbågar och använda metalldetektorer krävs lagändringar. Det konstaterade en utredning för knappt ett år sedan. Den avvisade också idén om att skolpersonal ska få kroppsvisitera elever.
Fem personer har blivit skjutna vid en skola i Örebro, uppger polisen. Vi Lärare har nått Petter Kraftling, en av de lärare som är inrymda på skolan. "Jag hörde skotten och barrikaderade mig", säger han.
Ett tiotal personer har dött efter en skottlossning på Risbergska skolan i Örebro. Den misstänkta gärningsmannen är en av de döda. Han var inte känd av polisen sedan tidigare. "Det här är den värsta masskjutningen i svensk historia", säger statsministern.
När elever är stökiga kan det bero på att undervisningen är dålig och att läraren behöver stöd i sitt ledarskap. Det säger Happy Hilmarsdottir Arenvall, utredaren som inte drar sig för att skapa dålig stämning. "Vi som jobbar med så här viktiga frågor får inte väja för att prata klarspråk".
Tidö-regeringen vill förbjuda stora barngrupper i förskolan. Men i Malmö stoppade Moderaterna nyligen ett liknande förslag, och röstade istället med Socialdemokraterna. "Det är dubbla budskap, säger Nina Jakku, Vänsterpartiet, som la fram förslaget.
13 478 Malmöbarn går på förskoleavdelningar som har fler barn än Skolverkets riktlinjer. Det visar Sydsvenskans analys av 911 kommunala förskoleavdelningar. Fyra av fem är för stora.
Majoriteten av Malmös barn hamnar på förskolor med avdelningar större än Skolverkets rekommendationer. Det visar Sydsvenskans analys. Men det finns avdelningar som håller sig inom rekommendationerna.
Värdegrund – där har ni ordet som ska leda svensk skola in i framtiden. Synd bara att konkretion helt saknas. Skolor ska jobba främjande och förebyggande, men inte på ”fel” sätt. Mjuka tag har inte misslyckats, snarare handlar det om inga tag. Ändå ropas det efter piskan nu igen, skriver fyra pedagoger och skolforskare.
Många barn förstör för sig själva och andra. Lär vi dem inte tidigt att hantera känslor och konflikter förlorar vi dem. Och deras lärare kommer inte att orka jobba kvar i skolan, skriver rektor Linnea Lindquist på Expressens ledarsida.