I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor? (webbradio)
Hot och våld är en realitet i många skolor. Men det finns också skolor som vänt utvecklingen och skapat en tryggare arbetsmiljö för både personal och elever. Här får du koll på fyra områden som har stor betydelse för att lyckas med skolsäkerheten.
Det är skillnad på att vara en auktoritet och att vara auktoritär. Det senare hör inte hemma i skolan. Genom att skapa en skolmiljö som är trygg, förutsägbar, tydlig och konsekvent skapar vi en miljö där vuxna leder och är en auktoritet, utan att behöva vara auktoritära i sitt yrkesutövande, skriver Linnea Lindquist i en…
Tidsödande och traumatiserande eller livsviktig demokratisk träning. Frågan om elever ska kunna tala inför klassen splittrar lärarna. "Det finns en djup oenighet om hur talrädsla ska hanteras", säger gymnasieläraren Daniel Sandin.
Trygga relationer är en viktig grund för de yngsta barnens utveckling och lärande, men på dagens storförskolor riskerar det hela att fallera. Det menar Birthe Hagström, förskollärare, speciallärare och doktor i pedagogik. "Jag tycker att man chansar för mycket med små barn", säger hon.
Maria Teder, arkitekt på Boverket, konstaterar att det helt saknas barnperspektiv när det argumenteras för storförskolor, och att myndigheten i dagsläget inte har något uppdrag att studera konsekvenserna för barnen.
Byggandet av stora förskolor möter ofta protester, så även i Stockholmsförorten Bagarmossen där vårdnadshavare förra hösten startade Nätverket Stoppa megaförskolan i hopp om att få politikerna att lyssna.
Med sina närmare 300 barn och 16 avdelningar är Rönneholms förskola i Malmö landets största. Här trivs förskolläraren Jessica Hell som fisken i vattnet, men i början var hon minst sagt skeptisk och ville hitta ett nytt jobb.
”Slottider” på gården, trängsel och stress. Förskollärarna vittnar om att barnens behov kommer i andra hand på storförskolorna. – Det var alldeles för många barn och vuxna, alldeles för många relationer, säger en av förskollärarna i vår granskning.
Lärarlösa lektioner, bråk och skadegörelse. Färsingaskolan i Sjöbo kallades Sveriges värsta skola och efter flera år av kaos stängdes den akut. Snart tre år senare är läget på skolan helt annat.
Klasserna växer, klimatet hårdnar och den psykiska ohälsan ökar. I dag anser 8 av 10 lärare att det är ångestfyllt för många elever att göra muntliga framställningar, enligt Yrkeslärarens granskning. "Talrädslan ökar lavinartat. Fler och fler elever får ett enormt ångestpåslag", säger högstadieläraren Anders Ludvigsson.