En av fem elever i grundskolan och en av tio på gymnasiet känner sig otrygga, enligt Skolverkets senaste enkätundersökning. Elsa Löfgren, som går i åttan på Persboskolan i Skultuna, beskriver hur stökiga klasser och rädsla påverkar hennes koncentration och välmående.
Idag börjar majoriteten av eleverna höstterminen på Campus Risbergska. Där kommer ytterdörrarna vara låsta, skolvärdar finnas på plats och erbjuda möjlighet till samtalsstöd. Men Örebro kommun har även rustat lokalerna med titthål i arbetsrummen och gardiner i lektionssalarna.
Under sommaruppehållet har en eller flera huggormar flyttat in i fasaden på Bie förskola norr om Katrineholm. Nu har vibrerande ormskrämmor placerats ut runt fastigheten i hopp om att de ovälkomna och fridlysta hyresgästerna ska flytta ut.
Enligt skollagen är det skolans ansvar att ge eleverna en trygg miljö och studiero. Trots det är berättelserna om stökiga och otrygga skolmiljöer många. Men på Håstaskolan i Hudiksvall lyckades Johanna Nilsson, i sin första klass efter examen, att vända stök till lugn.
Avstängd, anmäld, avskedad. Och tillbaka som lärare. Samtidigt som läraren Paul Carlbark i veckan släpper sin bok om konsekvenserna av att ingripa mot en stökig elev har han lyckats återvända till läraryrket.
Malmö stad inrättar fler ”skolgator” för att skapa tryggare trafikmiljöer, och på Friisgatan vid Möllevångsskolan ersätts parkeringsplatser med planteringslådor och sittytor.
Undervisningsmodellen “no excuses” har fått stor uppmärksamhet på senare år. Hur fungerar den egentligen och är den lösningen på problemen i svensk skola? SvD:s Andreas Ericson intervjuar Linnea Lindquist, skoldebattör och rektor. (webbradio)
Omorganisation, ekonomiska problem och konflikter har lett till att hälften av personalen som jobbade inom vuxenutbildningen i Tingsryd i våras, saknas inför höstterminen. Medarbetare beskriver arbetsmiljön som katastrofal.
När världen polariseras måste skolan stå emot förenklingens kraft. Hur kan lärare och skolledare tillsammans försvara det öppna, reflekterande samtalet – särskilt när klassrummet fylls av laddade åsikter, algoritmer och oro, undrar gymnasieläraren.