Klädkoder där elever inte får bära mjukisbyxor eller andra kläder signalerar att elever från resurssvaga områden inte ska söka sig till skolan. Men i Sverige ska inte skolan välja sina elever, det är eleverna som ska välja sin skola, skriver Sveriges Elevråds ordförande Leo Gerdén.
Att både vuxenvärlden och barnen lär sig att se med respekt på tiden och tillvaron i skolan är ett första steg för att den också ska betyda något. Och alla komponenter spelar roll, skriver SvD på ledarplats.
I mitten av december 2019 beslutade kommunfullmäktige i Skurup att införa slöjförbud i grundskolor och förskolor som skulle gälla både elever och lärare. Men förbudet har hittills inte införts. Hur det kommer bli avgörs helt av förvaltningsrätten under hösten.
Jensens skola i Göteborg gör inte fel i att tydliggöra koder för hur man ska klä sig. Vi i KDU vill löpa linan ut och se att problemskolor prövar att införa skoluniform som ett sätt att skapa ordning och reda, skriver Nike Örbrink.
I en krönika är Andres Lokko kritisk till friskolan Jensen som inte vill att eleverna bär exempelvis mjukisbyxor. ”Vad vi gör på Jensen är att även ta med klädsel i vårt fostrande uppdrag”, skriver Anna Wiger Jensen i en replik.
Grundskolan Jensen i Göteborg vill inte att deras elever bär mjukisbyxor och midjeväskor – för att de ”kan associeras med kriminalitet och utanförskap”. Men enligt skolchefen Mats Rosén har rekommendationerna misstolkats.
Grundskolechefen i Järva slår tillbaka mot vad hon anser är en skev och orättvis bild av situationen på Hjulsta grundskola. "Det är ett hån mot personalen", säger Happy Hilmarsdottir, som menar att det pågår flera insatser kring lärande och elevhälsa på skolan.
Eva Lindströms krönika om att förskollärare tvingas agera ”snorpoliser” var en av Sveriges mest delade krönikor under några dagar och är den mest lästa texten av alla sedan lanseringen av Läraren.se i april.
Folkhälsomyndigheten rekommenderar familjeisolering vid coronasmitta i hemmet. Men i för- och grundskolan gäller inte samma direktiv som i resten av samhället. "Barn ska fortsätta gå i skolan", säger statsepidemiolog Anders Tegnell.
Idag rapporterar Ekot om hur lärare och föräldrar kritiserar en av Nytidas så kallade resursskolor för elever med diagnoser som ADHD och autism, för att eleverna får för lite stöd. Hör Utbildningsminister Anna Ekström (S) hur hon ser på det som kommit fram. (webb-radio)