Det ska finnas ordningsregler på alla skolor och på fritidshemmet. Ordningsreglerna ska tas fram tillsammans med eleverna och följas upp. Det är rektorn som beslutar om ordningsregler.
Denna rapport redovisar resultaten från Skolverkets kartläggning av hur skolor använder ordningsregler och disciplinära åtgärder. Med resultaten som grund lämnar vi även förslag till åtgärder som kan främja trygghet och studiero. (pdf)
Det är ovanligt att rektorer fattar beslut om disciplinära åtgärder. De anser att ordningsregler och förebyggande arbete har större betydelse för elevers trygghet och studiero. Det visar Skolverkets kartläggning av hur ordningsregler och disciplinära åtgärder används i grundskolan och gymnasieskolan.
Skolorna ska enligt lag arbeta för att motverka kränkningar och diskriminering. På Backenskolan i Umeå försöker skolpersonalen att vara lyhörda och fånga upp även det som händer hemma och på sociala medier.
”Det som är nödvändigt för en del är bra för alla”. Med den devisen förändrade Marie Nilsson och Malin Behrenfeldt på Södermalmsskolan sin undervisning för att höja elevernas resultat och förbättra arbetsmiljön. Deras arbetssätt med generella anpassningar för alla elever har visat sig framgångsrikt både för lärare och elever.
Linda Makris, lärare och samordnare inom skolorna i Lekeberg, deltog i reflekterande kollegiala samtal efter att ha fått indikationer på stress. I samtalen insåg hon att stressen hade sin grund i organisatoriska orsaker och att hon behövde sätta tydligare gränser.
Det är inte främst mer pengar till skolan som gör att fler elever från fattiga hem klarar sin utbildning. Det är ordning och reda, skriver Karin Pihl på ledarplats.