En elev på en skola i Älmhult skrek så högt i örat på en lärarstudent att studenten drabbades av tinnitus i ena örat. Nu har Kammarkollegiet beslutat att kvinnan ska få en ersättning på 28 000 kronor.
Utvisning, kvarsittning, skriftlig varning, polisanmälan. Många skolor försöker åtgärda elevers dåliga beteende med hjälp av trappor, där konsekvensen av olika regelbrott spaltas upp. Men risken finns att trapporna får elever att känna sig straffade, menar kritiker.
Moderaterna ger tillsammans med Lärarnas Riksförbund fem förslag som ska förbättra studieron i klassrummen. Ledarskapsutbildning inom lärarutbildningen och mer fokus från Skolinspektionen att skollagen efterföljs är två av dem.
Stök och bråk på lektionerna tar stor del av grundskollärares arbetstid, anser över hälften av lärarna. I gymnasiet handlar ordningsproblemen i stället om att elever kommer för sent och inte har med sig rätt material. Det visar en undersökning som Lärarnas Riksförbund, LR, har genomfört.
Skollagens regler kring trygghet och studiero efterlevs inte. Det är en av slutsatserna i undersökningen som bygger på en enkät med cirka 1 250 lärare i grund- och gymnasieskola.
Sen ankomst, skolk och stök är vardagsmat för många svenska lärare. Mer än hälften av låg- och mellanstadielärarna uppger att de lägger en stor del av arbetstiden på att upprätthålla studiero.
Lärarnas Riksförbund offentliggör nu en undersökning om trygghet och studiero i skolan. Det är en allvarlig bild som framkommer av svaren från 1250 lärarna i skolan. Närmare 90 procent av lärarna i åk 1-6 instämmer helt eller delvis i att en stor del av deras arbetstid går åt till att upprätthålla regler och arbetsro.
Det behövs ett större gemensamt vuxenansvar för lugn och ro i skolan. Lärare och övrig skolpersonal, skolledning, elever och föräldrar behöver samlas för mer studiero som höjer kunskapsresultaten. Det skriver Bo Jansson, Lärarnas Riksförbund, och Tomas Tobé (M).
Städningen och ventilationen är ofta för dålig på skolorna. En ny satsning ger miljökontoren bättre tillsynsmöjligheter. Men lika viktigt är att skolhuvudmännen engageras och satsar mer resurser. Det skriver Lars Ekberg, docent i installationsteknik CIT Energy Management AB, m.fl.