All skolpersonal, från administratörer till vaktmästare, bidrar till en trygg skolmiljö, skriver specialläraren Davor Delic i en kommentar till regeringens utredning om disciplinära åtgärder i skolan.
Regeringen vill skärpa straffen för hot, våld och trakasserier mot offentliganställda. Dessutom föreslås en ny lag om förolämpning mot tjänsteman. Dagens Samhälle reder ut hur förslaget påverkar kommun- och regionsektorn.
På samma tomt som en förskola i Varbergs kommun ligger ett akutboende för hemlösa – där flera bor efter att ha avtjänat fängelsestraff. En person är dömd för barnpornografibrott. "Så får det inte vara", säger ”Börje” som reagerade starkt när han själv bodde på boendet.
Ett nytt system för särskilt stöd och tidigare insatser. Det lovar utbildningsminister Johan Pehrson (L) och skolminister Lotta Edholm (L) efter första mötet med Sveriges Lärare och den myndighetsallians mot våldet som regeringen kallat samman efter lärarfackets krav.
Liberalerna vill att fler personer än i dag ska kunna förbjudas att uppehålla sig i närheten av skolor. "Personer som rekryterar barn till brott är som hungriga vargar, utan någon form av empati. Skolan måste få vara en frizon", säger utbildningsminister Johan Pehrson (L).
Efter kravet på en myndighetsallians mot skolvåldet, går Sveriges Lärare vidare. För att få bukt med det ökande våldet krävs en nationell samordnare, menar förbundsordföranden Anna Olskog.
Efter att ha brottats med återkommande skadegörelse som förra året kostade Fågelvikskolan i Tibro 115 000 kronor, har högstadieskolan nu valt att sätta upp övervakningskameror – och de är långt ifrån ensamma.
Karolina mådde dåligt av stöket i skolan. När hon var 12 år tog hon sitt liv. Tre år senare slåss mamman Desirée Lilja för en bättre svensk skola, där alla elever blir sedda och får rätt stöd.
Sveriges Lärare och ordföranden Anna Olskog krävde myndighetsallians mot skolvåldet – och skolminister Lotta Edholm lyssnade. Måndag den 17 februari sker första myndighetsmötet. "Det här borde ha skett för längesen", hon.
Lunds kommun har under de senaste åren blivit sämre på att stötta elever med störst behov. "Nu måste elevantalet i klasserna bli mindre och stödinsatserna fler", säger två fackliga företrädare.